1256بازدید 0دیدگاه‌ها

فعالیت سِرن از سر گرفته شد: بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان دوباره فعال می‌شود

نویسنده:‏درفروردین ۱۷, ۱۳۹۴

شتاب‌دهنده‌ی سرن CERN در سوییس بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است. بعد از تعطیل شدن فعالیت این شتاب‌دهنده در فوریه‌ی ۲۰۱۳ به مدت دو سال، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شتاب‌دهنده‌ی جهان بار دیگر فعالیت خودش را از سر گرفته است. البته پل کالیر، رئیس این مرکز، می‌گوید آغاز مجدد فعالیت سرن به این معنا نیست که الان این شتاب‌دهنده با حداکثر توان خود کار می‌کند. آماده کردن این شتاب‌دهنده برای شتاب بخشیدن به ذرّات و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به برخوردهای این ذرّات –و انجام آزمایش‌های واقعی فیزیک- دو ماه طول خواهد کشید.

پل کالیر می‌گوید: «راه‌اندازی سرن مانند فشار دادن یک کلید نیست.» فیزیک‌دانان سرن ابتدا باید انرژی دستگاه را افزایش دهند که مدتی طول می‌کشد. کالیر می‌گوید: «ما از میانه‌های ژوئن حرف می‌زنیم، زمانی که بتوانیم نخستین اطلاعات مربوط به انرژی بالا را جمع‌آوری کنیم. اما در این مرحله هم نرخ برخوردها پایین خواهد بود. در گام بعدی که هم‌زمان با جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌شود، رفته رفته به تعداد پروتون‌ها افزوده می‌شود.» افزایش تعداد پروتون‌ها به معنای این است که تعداد برخوردها در داخل شتاب‌دهنده و همچنین دمای داخل آن بیش‌تر می‌شود. در پایان سال ۲۰۱۵، انرژی ذرّاتی که داخل این شتاب‌دهنده حرکت می‌کنند به حداکثر خواهد رسید، سطحی از انرژی که پیش از این در هیچ شتاب‌دهنده‌ای در کره‌ی زمین تجربه نشده است.

سرن یک شتاب‌دهنده‌ی ۱۰ میلیارد دلاری در ژنو سوییس است. فعالیت این شتاب‌دهنده منجر به کشف یک ذرّه‌ی بنیادی به نام بوزون هیگز در سال ۲۰۱۲ شد. این یافته –که همچنان موضوع بحث است- پس از ۴۰ سال یکی از مهم‌ترین جاهای خالی مدل استاندارد فیزیک ذرّات را پُر و این مدل را نسبتاّ کامل کرد. مدل استاندارد فیزیک ذرّات یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در فیزیک است.

البته نظریه‌ی مدل استاندارد هنوز کامل نیست. یک نظریه‌ی دیگر به نام ابرتقارن وجود دارد که ادعا می‌کند به ازای هر کدام از ذرّات مدل استاندارد، یک ذرّه‌ی کشف نشده‌ی دیگر وجود دارد. این ذرّات فرضی در میان مجموعه ذرّاتی هستند که دانشمندان سرن امیدوارند در این دور از فعالیت سرن بتوانند آن‌ها را کشف کنند. یکی از ذرّات فرضی دیگری که دانشمندان به کشف آن امیدوارند، «ذرّه‌ی ماده‌ی تاریک» نام دارد. ماده‌ی تاریک ماده‌ای نامرئی و مرموز است –این ماده نور و امواج مغناطیسی را جذب یا منتشر نمی‌کند- که فیزیک‌دان‌ها می‌گویند ممکن است تا ۲۶ درصد جهان ما را تشکیل داده باشد. به خاطر تغییرات ایجاد شده در شتاب‌دهنده‌ی سرن، پژوهش‌گران گمان می‌کنند این امکان وجود دارد که ذرّه‌ای شامل ماده‌ی تاریک ایجاد و وجود آن پیش از «از بین رفتنش» مشاهده شود. البته مشاهده‌ی این ذرّات همه‌ی هدف سرن نیست و محققان امیدوارند بتوانند شواهد و اطلاعاتی درباره‌ی چیزهایی از قبیل سیاه‌چاله‌های ریز و ابعاد بالاتر جمع‌آوری کنند.

شتاب‌دهنده‌ی سرن اکنون ۶۰ درصد قوی‌تر از سال ۲۰۱۲ است

فعالیت شتاب‌دهنده‌ی سرن در سال ۲۰۱۳ متوقف شد. دلیلش این بود که ۱۰ هزار مدار الکترونیکیِ بین مغناطیس‌های این ماشین می‌بایست تقویت شود. پل کالیر می‌گوید: «در اصل دو سال زمان صرف کردیم تا این اتصال‌ها را تقویت کنیم، به گونه‌ای که این اتصال‌ها بتوانند تاب تحمل هر چیزی را که داخل این ماشین می‌اندازیم، داشته باشند.» چند ماه اخیر نیز صرف پایین آوردن دمای ماشین –این شتاب‌دهنده در دمای ۱٫۹ کلوین یا منفی ۲۷۱ درجه‌ی سانتیگراد- و بازنگری همه‌ی مدارهای الکترونیکی شده است.

فعالیت مجدّد شتاب‌دهنده‌ی سرن برای چند ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود، اما اتصال کوتاهی که یکی از مغناطیس‌های دستگاه را تحت تاثیر قرار داد باعث شد این برنامه چند ماه عقب بیفتد.

کالیر می‌گوید: «چیزی که سر هم کرده‌ایم، تقریباً یک ماشین جدید است. البته این بار این ماشین را برای سطح انرژی جدیدی طراحی کرده‌ایم.» این ماشین پس از تغییراتی که دانشمندان در ساختار آن ایجاد کرده‌اند، ۶۰ درصد قدرتمندتر از چیزی شده است که در سال ۲۰۱۲ فعالیت می‌کرد. کالیر می‌گوید: «هیچ کس تا به حال چنین کاری نکرده و این کار به خودی خود هیجان‌انگیز است.»

۲۱٫۱۳۷۱۶۴۱۶۵۳۱۸٫۱۳۷۱۶۴۱۶۳۴