3157بازدید 5دیدگاه‌ها

پارس آنلاین چگونه در بازی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید تبلیغ کرد؟

نویسنده:‏دردی ۱۹, ۱۳۹۳
 

شاید در جریان باشید که چهارشنبه شب گذشته، دیده شدن نام و لوگوی شرکت پارس‌آنلاین در تبلیغات کنار زمین بازی رئال مادرید و اتلتیکو مادرید، توجه زیادی جلب کرد. عده‌ای گمان کردند در کنار زمین بازی تبلیغ پارس‌آنلاین به نمایش درآمده و عده‌ای دیگر حدس زدند که صدا و سیما تصاویر بازی را طوری دست‌کاری کرده که به نظر برسد تبلیغات پارس‌آنلاین در کنار زمین بازی به نمایش درآمده است. اما به نظر می‌رسد به نمایش درآمدن تبلیغات این شرکت در کنار زمین بازی دو تیم مادریدی در لالیگای اسپانیا، به سادگی، حاصل یک تکنولوژی جدیدِ دیجیتالی بوده است!

تبلیغات پارس آنلاین و تبلیغات مجازی

عده‌ای گمان کردند تغییر تبلیغات کنار زمین در تصاویر زنده، کار صدا و سیما بوده است.

جالب است که حساب اینستاگرام شرکت پارس‌آنلاین حدود یک ماه پیش در پستی نوشته است: «پارس آنلاین حامی همیشگی ورزش و جوانان، این بار اسپانسر بازی‌های لیگ لالیگا شده است، تا بتواند لحظات شاد و مهیجی را برای طرفداران باشگاه‌های بارسلونا، والنسیا و سایر باشگاه‌های دیگر فراهم آورد.»

حساب اینستاگرام پارس آنلاین

شاید همین پست پارس‌آنلاین در اینستاگرام بود که باعث عده‌ای گمان کنند تبلیغات دور میدان بازی‌های لالیگا واقعاً کار این شرکت است. اما منتشر شدن ویدئویی که نشان می‌داد تصاویر یکی از بازی‌ها در شبکه‌های مختلف فرق می‌کند و تبلیغات پارس‌آنلاین تنها در تصاویر صدا و سیمای ایران دیده می‌شود.

اما اصل ماجرا چیز دیگری است. در واقع نمایش تبلیغات پارس‌آنلاین در کنار زمین بازی لالیگا، حاصل استفاده از نوعی تکنولوژی دیجیتال بوده است که در این روش، تصاویر مربوط به پخش مستقیم رویدادهای زنده، به خصوص رویدادهای ورزشی، دست‌کاری می‌شوند. کاربرد این تکنولوژی هم این است که در هر منطقه‌ای، تبلیغات متناسب با آن منطقه در این تصاویر به نمایش درآید. مثلا این امکان وجود دارد که در تصاویر تلویزیونی مسابقه‌ی فوتبالی در اسپانیا که در مکزیک پخش می‌شود، تصاویر تبلیغاتی یک سُس تندِ مکزیکی به نمایش درآید، بدون آن‌که اثری از تصاویر تبلیغاتی این سس در مسابقه‌ی فوتبال واقعی دیده شود.

سایت آی‌تی ایران هم در گزارشی به این موضوع اشاره کرد و نوشت:

یک تکنولوژی جدید تبلیغاتی به نام digital replacement technology اخیرا توسط چند شرکت معدود تبلیغاتی با همکاری شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شه که توسط آن می‌توان تبلیغات کنار زمین را کاملا هدفمند برای مناطق مختلف تغییر داد. به این ترتیب تبلیغات محلی را در یک رویداد بین‌المللی مثل مسابقه مهم فوتبال جایگزین کرد. به این ترتیب بینندگان در هر نقطه از جهان تبلیغی را می‌بینند که آگهی‌دهندگان محلی سفارش داده‌اند. نکته جالب اینکه هزینه این تبلیغات برای شرکت تبلیغ دهنده به مراتب از هزینه تبلیغ در صدا و سیما پایین‌تر است.

در این روش از فناوری‌های اتوماتیک مختلفی در پردازش تصویر استفاده می‌شود. فناوری‌هایی مانند «فناروی تشخیص خودکار محدوده‌ی زمین بازی»، «فناوری تشخیص خودکار برش‌های تصویر»، «فناوری تشخیص سطح زمین بازی» و غیره. مخابره‌کنندگان تصاویر تلویزیونی می‌توانند با استفاده از این فناوری، تبلیغات کنار میدان مسابقه‌ی فوتبال را متناسب با خواست تبلیغات‌دهندگان محلی تغییر بدهند.

Picture1

اما آیا شبکه‌های تلویزیونی و مخابره‌کننده‌های تصاویر زنده، حق چنین دخل و تصرفی را دارند؟ در واقع باید بگوییم به نظر می‌رسد پاسخ این سوال مثبت است. تبلیغات کنار زمین در بازی‌های فوتبال، متعلق به باشگاه میزبان است و تبلیغات تصاویر تلویزیونی، متعلق به شبکه‌ای است که این تصاویر را پخش می‌کند. بنابراین شبکه‌های تلویزیونی و مخابره‌کنندگان تصاویر زنده‌ی بازی‌های فوتبال، می‌توانند با خیال راحت تصاویر را به نفع مشتریان خودشان تغییر بدهند. از آن‌جا که تعداد بیننده‌های تلویزیونی یک بازی فوتبال بسیار بسیار بیش‌تر از تماشاگران حاضر در استادیوم بازی است، انتظار می‌رود در آینده این نوع تبلیغات طرف‌داران و مشتریان زیادی پیدا کند.

در گزارش سایت آی‌تی ایران به دو شرکت که در زمینه‌ی این نوع تبلیغات فعالیت می‌کنند (avcfootball و supponor) اشاره شده است، اما در مورد این‌که پارس‌آنلاین از خدمات چه شرکتی استفاد کرده، حرفی نزده است. گرچه لحن این گزارش طوری است که انگار این تغییر تصاویر کار صدا و سیما نبوده است و پارس آنلاین این سرویس را از شرکتی دیگر گرفته است. به هر حال به نظر نمی‌رسد این فناوری به قدری گران‌قیمت یا پیچیده باشد که صدا و سیمای ایران نتواند آن را به خدمت بگیرد.

در ویدئوی کوتاه زیر می‌توانید عملکرد این فناوری را با چشم خودتان ببینید:


لینک دانلود

منابع: آی‌تی‌ایران، ویکی‌پدیا

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه