1086بازدید 0دیدگاه‌ها

شیائومی با تولید گجت‌هایی شبیه محصولات اپل، به یک کمپانی 46 میلیارد دلاری تبدیل شده است

نویسنده:‏دردسامبر 31, 2014
 

کمپانی چینی شیائومی 46 میلیارد دلار ازرش‌گذاری شده است و لقب ارزشمندترین استارتاپ تکنولوژی جهان را به خود اختصاص داده است. این موضوع به معنای این است که شیائومی از نظر سرمایه‌گذاران ارزشمندتر از شرکت‌هایی مانند اُبِر Uber (با ارزش 41 میلیارد دلار) است و همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، این شرکت عنوان ارزشمندترین استارتاپ پُرریسک جهان را به دست آورده است. با این‌که فروش شیائومی هر سال 300 درصد افزایش یافته، اما سود خالص این شرکت در سال گذشته تنها 56 میلیون دلار بوده است. اپلیکیشن‌های اختصاصی این شرکت باعث وفاداری مشتریان شده (و نیز جایگزینی برای سرویس‌های مسدود شده‌ی گوگل در چین در اختیار آن‌ها گذاشته) و سیاست شیائومی برای فروش محصولات تنها به صورت آنلاین، هزینه‌های مربوط به عرضه‌ی محصول در فروشگاه‌ها را حذف کرده است. تنها یک بخش از کسب و کار شیائومی است که هرگز پذیرفته نخواهد شد و آن هم دِینی است که این شرکت به اپل دارد.

[baslider name=”X1″]

 

به دلیل کپی‌کاری محصولات اپل، اتهام‌های زیادی متوجه شیائومی شده است. دامنه‌ی این اتهامات به قدری زیاد شده است که حتی پای مدیران هر دو کمپانی را وسط کشیده است. مثلاً جانی آیو در مصاحبه‌ای به موضوع کپی‌کاری‌های شیائومی از اپل اشاره کرد و گفت:

زمانی که کاری را برای اولین بار انجام می‌دهید، نمی‌دانید جواب خواهد داد یا نه. هفت یا هشت سال روی چیزی کار می‌کنید و بعد آن چیز کپی می‌شود. فکر می‌کنم همه چیز مشخص است. این کار دزدی است.

 

هوگو بارا، معاون ارشد شیائومی، نیز به این موضوع اشاره کرده است. او در گفت‌وگویی با وب‌سایت ورج، ضمن «احساسی» خواندن این اتهام‌ها، گفت:

اگر دو طراح با مهارت یکسان داشته باشید، منطقی است که هر دوی آن‌ها به نتیجه‌ای یکسان برسند.

 

 

در هر حال اگر محصولات دو شرکت را با هم مقایسه کنید و خیلی ساده به محصولات اپل و بعد به محصولات شیائومی نگاه کنید، خیلی بعید است که در مورد کپی‌کاری شیائومی تردید نمایید. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دستگاه‌های پخش تصویری که شیائومی تولید می‌کند، شباهت‌های آشکاری با تولیدات اپل نشان می‌دهند. البته اپل اتهام‌های مشابهی را علیه سامسونگ مطرح کرده است، بدون آن‌که چنین اتهام‌هایی بتواند از تبدیل شدن سامسونگ به بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی هوشمند جهان جلوگیری کند.

[baslider name=”X2″]

 

با این حال مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی با شرکتی مانند شیائومی، نه کپی‌کاری‌های آن، بلکه پایین آوردن حاشیه‌ی سود در بازاری است که لحظه‌به‌لحظه رقابتی‌تر می‌شود.

[baslider name=”X3″]

 

منبع: ورج

 

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه