1079بازدید 1دیدگاه

الکسا چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟

نویسنده:‏دردی ۹, ۱۳۹۳
 

  الکسا اینترنت (Alexa Internet) که از زیرمجموعه‌های غول خرید و فروش اینترنتی، یعنی آمازون است، فعالیت خود را از سال 1996 با هدف امتیاز‌دهی به وب‌سایت‌ها شروع کرد. امروزه بسیاری از سنجش‌هایی که برای تخمین تعداد بازدیدهای یک وب‌سایت انجام می‌شود بر اساس رنک یا رتبه‌ی الکسا است و به معیاری برای پربازدید یا کم‌بازدید بودن و اعتبار وب‌سایت‌ها تبدیل شده است. در این مطلب تا حدودی در جریان چگونگی جمع‌آوری اطلاعات توسط الکسا قرار می‌گیریم و برخی روش‌های متقلبانه‌ای را که توسط برخی از وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود، مرور می‌کنیم تا سنگ محکی باشد بر این‌که چقدر رنک الکسا مهم است و تا چه اندازه باید به اطلاعاتی که به ما نشان می‌دهد اطمینان کنیم.

 الکسا بر خلاف تحلیل‌گر گوگل، اطلاعات خود را از طریق نوارابزارهای الکسا که کاربران روی مرورگر خود نصب می‌کنند، جمع آوری می‌کند و با ایجاد فضای نمونه، میزان بازدیدها و اطلاعات دیگر مربوط به وب‌سایت را تخمین می‌زند.

این نوشته را هم بخوانید: برای صفحه فیسبوک‌مان لایک بخریم یا نه؟

میان صاحبان وب‌سایت‌ها و نیز کاربران اینترنت شایعه‌های عجیبی در مورد الکسا وجود دارد. مانند این‌که الکسا و گوگل دستشان در یک کاسه است و یا این‌که سرورهای الکسا روی بک‌بون‌های اینترنت قرار گرفته‌اند و به راحتی می‌توانند اطلاعات را مونیتور کنند! اما نکته‌ی مسلم این است که در نسخه‌ی رایگان الکسا که حتی بدون خواسته شما اطلاعات وب‌سایت شما را جمع‌آوری می‌کند، آمار و ارقامی که به نمایش در می‌آیند، خیلی دقیق نیستند و تنها تخمینی نسبی به شمار می‌آیند.

آیا پرداخت پول سبب علاقه دو چندان الکسا به وب‌سایت شما می‌شود؟

جواب مثبت است و باید بگویم که پول دوای هر دردی است! در حقیقت شیوه‌ی بازاریابی الکسا نیز به این ترتیب است که به شما می‌گوید اطلاعاتی که من به رایگان جمع‌آوری می‌کنم خیلی دقیق نیستند و اگر آمار دقیق می‌خواهید، باید حداقل ماهانه 9.99 دلار آمریکا بپردازید تا تغییرات چشم‌گیری را در رتبه الکسای خود ببینید. در این صورت الکسا آمار دقیق را از طریق اسکریپتی به شما می‌دهد تا روی وب‌سایت‌تان نصب کنید، به دست می‌آورد و نمایش می‌دهد. از دیگر امکاناتی که نسخه‌ی پولی در اختیارتان می‌گذارد می‌توان به مشاهده‌ی فهرست کامل بک‌لینک ها، افزودن لوگو و توضیحات تکمیلی برای وب‌سایت، فهرست کامل کلمات کلیدی و غیره اشاره کرد. برای مشاهده‌ی طرح‌ها و قیمت‌های الکسا بخش Plans and Pricing را در سایت الکسا ببینید.

 تا چه اندازه می‌شود به رتبه الکسا استناد کرد؟

همان‌طور که گفتیم الکسا بین وب‌سایت‌هایی که پول پرداخت کرده‌اند و کسانی که پرداختی به الکسا نداشته‌اند تفاوت قائل است. پس احتمال اینکه وب‌سایتی با بازدیدکننده‌های بیشتر و بازدید صفحات بیشتر رتبه‌ی بدتری نسبت به وب‌سایت کم‌بازدیدتری داشته باشد وجود دارد. آن هم تنها به این دلیل که مورد اول به الکسا ماهانه پول پرداخت می‌کند! نکته‌ی دیگر این‌که الکسا در بعضی جاها مانند همین ایران خودمان، دست‌خوش حیله‌گری‌های برخی است که می‌خواهند راه چندساله را یک شبه طی کنند. برای نمونه سایت‌هایی در ایران با رتبه‌های زیر هزار و زیر صد در بین سایت‌های ایرانی وجود دارند که در واقع با روش‌های مختلف، سر الکسا (و احتمالاً برخی تبلیغات‌دهندگان) را کلاه می‌گذارند. اگر کمی بیشتر به آمار این سایت‌ها توجه کنیم نکات جالبی را مشاهده خواهیم کرد. الکسا در آمار خود وب‌سایت‌هایی را که از آنها به وب‌سایت شما بیشترین ارجاع شده است، نمایش می‌دهد. یکی از راه‌های ساده برای بالا بردن رتبه‌ی الکسای یک سایت (البته به صورت مصنوعی!) استفاده از سرویس‌های پاپ‌آپ است و دُم خروس چنین سایت‌هایی این است که اکثر ارجاع‌های آن‌ها مربوط به سایت‌های پاپ‌آپ (نظیر irpopup) می‌شود. سایت‌هایی که در وبلاگ‌های زرد، خبرخوان‌ها و سایت‌های اشتراک‌گذاری فایل صفحه‌ای ناخواسته (مثلاً صفحه‌ای از فلان سایت که می‌خواهد دوهفته‌ای به رتبه‌ی زیر هزار ایران برسد) را نمایش می‌دهند. به بیان دیگر شما بدون آن که بخواهید، سایتی را بازدید کرده‌اید. در حالی که شاید روح‌تان هم از وجود چنین سایتی خبر نداشته باشد!

به این ترتیب روزانه ده‌ها هزار بازدید نصیب سایت سرویس گیرنده می‌شود و البته پس از گذشت مدتی اندک یک رنک الکسای خوب. رنکی که برای رسیدن به آن از راه درست و کاربر واقعی حداقل ۸ ماه زمان، کار مداوم، تولید محتوای مفید، سرمایه و تبلیغات مناسب و غیره نیاز است.

رتبه الکسا و رتبه الکسی تقلبی

رتبه الکسا و رتبه الکسی تقلبی

نمونه‌ای از سرویس‌های پاپ آپ

این نوشته را هم بخوانید: جریان هک شدن فیس نما

از دیگر نکاتی که در مورد یک وب‌سایت بهتر است دقیق شوید تا به سلامت رتبه‌ی آن پی ببرید، بانس ریت یا ضریب خروج از یک صفحه‌ی وب‌سایت است. بانس ریت به شما می‌گوید که چند درصد کاربرانی که سایت را بازدید کرده‌اند، بلافاصله صفحه‌ی مرورگر خود را بسته‌اند و بی‌خیال باقی مطالب آن سایت شده‌اند. (البته همان‌طور که گفتیم بانس ریتی که الکسا نشان می‌دهد دقیق نیست. بهتر است ۱۰ درصد به چیزی که مشاهده می‌کنید اضافه کنید!) در کنار ضریب خروج از سایت یا همان بانس ریت، به متوسط زمان ماندن کاربران در سایت هم دقت کنید. اگر میانگین کمی را نشان داد، تقریباً می‌توانید مطمان شوید که با یک وب‌سایت نه چندان خوش نام و نه چندان معتبر طرف هستید و اگر دنبال فضای مناسبی برای تبلیغ آنلاین کسب و کار خود هستید، بهتر است سراغ این سایت نروید و سایت‌هایی را انتخاب کنید که کاربرانی واقعی دارند که با ذوق و شوق آن سایت را باز می‌کنند و مطالبش را می‌خوانند.

رتبه الکسا و رتبه الکسی تقلبی

رتبه الکسا و رتبه الکسی تقلبی وب‌سایتی با زمان ماندگاری در سایت بسیار پایین و بانس ریت زیاد!

 

اختصاصی جریان

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه