1679بازدید 0دیدگاه‌ها

ده فیلم برتر سال ۲۰۱۴ مجلۀ سایت اند ساوند

نویسنده:‏درآذر ۲۴, ۱۳۹۳
 

سال 2014 رو به پایان است و به زودی وارد سال 2015 میلادی خواهیم شد. به همین مناسبت نشریه‌ها و سایت‌های سینمایی و غیرسینمایی همگی مشغول انتخاب بهترین فیلم‌های سال 2014 از نگاه خودشان هستند. نشریه سینمایی سایت اند ساند هم مطابق همین رسم بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ را معرفی کرده است. روش سایت اند ساوند هم این بوده است که از ۱۱۲ منتقد فیلم، نویسنده، مورخ و استاد سینما از سراسر جهان نظرخواهی کرده و بر اساس نتایج این نظرسنجی ده فیلم به عنوان بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ انتخاب شده‌اند. بیایید در جریان این ده فیلم قرار بگیریم.

عنوان فیلم‌ها به صفحه‌ی رسمی‌شان در imdb.com لینک شده است. با کلیک کردن روی لینک می‌توانید به صفحه‌ی imdb آن‌ها بروید.

۱.پسربچگی

پسربچگی

«پسربچگی» (Boyhood) ساختۀ ریچار لینکلیتر، تجربه‌ای منحصر به فرد و متفاوت در میان کارهای اوست، فیلمی داستانی که به شیوه‌ای مستند، زندگی پسربچه‌ای آمریکایی از اهالی تگزاس به نام میسون (با بازی اِلار کولترین) را طی یک دوره‌ی زمانی ۱۲ ساله، از ۶ سالگی تا بلوغ، تصویر کرده است. لینکلیتر نیز به خاطر کارگردانی این فیلم، جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی برلین را دریافت کرد.

۲- خداحافظی با زبان

خداحافظی با زبان

آخرین فیلم ژان لوک گدار با عنوان «خداحافظی با زبان» (Goodbye language)، اثری سه بعدی است که در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی کن ۲۰۱۴ به نمایش درآمد و گدار به خاطر آن جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران را به طور مشترک با اگزویه (زاویه) دولان (کارگردان جوان فیلم «مامی») دریافت کرد.

۳- لویاتان

لویاتان

آندری زویاگینتسف (کارگردان «بازگشت» و «تبعید»)، از مهم‌ترین کارگردانان سینمای معاصر به حساب می‌آید که در فیلم‌هایش راه آندری تارکوفسکی و اینگمار برگمن را در پیش گرفته است. فیلم «لویاتان» (Leviathan)، با برداشتی آزادانه از داستان ایوب تورات و اندیشه‌های اجتماعی و سیاسی تامس هابز در کتاب لویاتان(۱۶۵۱)، ساخته شده است. این فیلم جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم کن امسال به دست آورد.

۴- پول اسب

پول اسب

«پول اسب» (Horse Money) آخرین ساخته‌ی پدرو کوستا، سینماگر کم‌کار پرتغالی است که از ۱۹۸۹ تا امروز تنها ۱۰ فیلم ساخته است. او فیللم‌سازی مستقل است و درباره‌ی استعمار، مهاجرت و جابه‌جایی مکانی، اختلاف طبقاتی، فقر، تحقیر، بحران هویت، فراموشی و از خودبیگانگی فیلم می‌سازد.

۵- زیر پوست

زیر پوست

«زیر پوست» (Under the Skin) سومین فیلم جاناتان گلیزر است و اقتباسی آزاد از رمان نویسنده‌ی هلندی مایکل فیبر به حساب می‌آید. در این فیلم که ترکیبی از فیلم‌های علمی- تخیلی و فیلم‌های خون‌آشامی است، اسکارلت جوهانسن، نقش یک موجود فضایی را بازی می کند که به زمین می‌آید و در قالب یک زن زیبا و اغواگر انسان‌ها را شکار می‌کند. این فیلم در میان منتقدان واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. برخی از منتقدان آن را اعجاب‌انگیز و برخی دیگر آن را مضحک توصیف کرده‌اند.

۶- هتل بزرگ بوداپست

هتل بزرگ بوداپست

«هتل بزرگ بوداپست» (Grand budapest hotel) مانند فیلم‌های دیگر وس اندرسون، در فضایی فانتزی می‌گذرد و شخصیت‌ها و ماجراهایی عجیب و غریب و اغراق‌آمیز و شبه تاریخی دارد. این فیلم با الهام از آثار اشتفان تسوایگ، نویسنده‌ی اتریشی، ساخته شده و ماجراهای آن در فاصله‌ی زمانی بین جنگ جهانی اول و دوم روی می‌دهد

۷- خواب زمستانی

خواب زمستانی

«خواب زمستانی» (Winter sleep)، ساخته‌ی فیلم‌ساز نام‌آشنای سینمای ترکیه، نوری بیلگه جیلان، فیلمی درباره‌ی زندگی نویسنده‌ای متمول به نام آیدین است که در منطقه‌ای سرد و کوهستانی در فلات آناتولی هتلی به نام اتللو را اداره می‌کند. خواب زمستانی بر اساس داستانی از آنتوان چخوف ساخته شده، نخل طلای کن را نصیب نوری بیلگه جیلان کرد و نماینده‌ی سینمای ترکیه در اسکار امسال است.

۸- قبیله

قبیله

«قبیله» (Tribe)، نخستین فیلم بلند میروسلاو اسلبوشپیستسکی، کارگردان جوان اکراینی، است که پیش از این تنها چند فیلم کوتاه ساخته بود. «قبیله» فیلمی بدون کلام و موسیقی است و ماجرای آن در یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی ناشنوایان در اوکراین می‌گذرد. همه‌ی بازیگران فیلم ناشنوا هستند و با زبان اشاره‌ی ناشنواها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برداشت‌های طولانی ویژگی سبکی اصلی این فیلم است.

۹- ایدا

ایدا

«ایدا» (Ida) ساخته‌ی پاول پاولیکوفسکی از لهستان است. این فیلم سیاه و سفید جایزه‌ی بهترین فیلم بخش مسابقه‌ی پنجاه و هفتمین جشنواره‌ی فیلم لندن را برد. به نظر بعضی منتقدان ایدا نشانه‌ی ظهور فیلم‌سازی خلاق با دید بصری تاثیرگذار در سینمای لهستان امروز است.

۱۰- حائوحا

حائوحا

«حائوحا» یا «خائوخا» Jauja ساخته‌ی لیساندرو آلونسو، فیلم‌ساز جوان آرژانتینی است که در بخش نوعی نگاه جشنواره‌ی کن امسال به نمایش درآمد. حائوحا از نظر ساختار روایی و فرم بصری فیلمی جسورانه است.

نماهای ثابت و طولانی از بیابان‌ها و مراتع آمریکای جنوبی، با ریتمی آرام و دیالوگ‌هایی اندک و داستانی عجیب که اتفاق زیادی در آن نمی‌افتد، برای برای تماشاگران عادی سینما اثری ملال آور است، اما بسیاری از منتقدان سینما و علاقمندان سینمای هنری تحت تاثیر این فیلم قرار گرفته‌اند.

 

 

 

منبع: سایت اند ساند

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه