1969بازدید 0دیدگاه‌ها

مارک زاکربرگ علیه تیم کوک: اپل گران‌فروش است!

نویسنده:‏درآذر ۱۵, ۱۳۹۳
 

احتمالاً در جریان هستید که بین شیوه‌ی درآمدزایی اپل و کمپانی‌های بزرگ دیگری مانند گوگل و فیسبوک تفاوت‌هایی وجود دارد. اما به تازگی اپل از این تفاوت شروع به استفاده‌ی تبلیغاتی کرده است و با اشاره‌هایی به ناخشنودی کلی کاربران اینترنت نسبت به مسائل مربوط به حریم خصوصی می‌خواهد از حریفان زیر دو خم بگیرد. اما مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، دست روی دست نگذاشته و ضمن دفاع از نحوه‌ی کسب و کار کمپانی خودش، به گفته‌های تیم کوک، مدیر عامل اپل، تاخته است.

داستان از این قرار است که تیم کوک هم‌زمان به فیسبوک و گوگل حمله کرده و گفته است سرویس‌هایی که از راه تبلیغات پول در می‌آورند «مسخره» هستند و افزوده:

زمانی که سرویس آنلاینی به صورت رایگان ارائه می‌شود، شما دیگر مصرف‌کننده نیستید. شما محصول‌اید.

 

 

کوک همچنین گفته است کاربران حق دارند که در برابر کسب و کارهایی که از اطلاعات شخصی آن‌ها پول در می‌آورند، نگران باشند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مارک زاکربرگ با این ایده موافق نیست و در مصاحبه با تایم جواب کوک را داده است:

ناامید کننده است که بسیاری شیوه‌های کسب و کار مبتنی بر تبلیغات را به گونه‌ای مخالف با خواسته‌های کاربران و مصرف‌کنندگان می‌دانند. فکر می‌کنید حالا که به اپل پول می‌پردازید، اپل به نحوی هماهنگ با خواسته‌هاتان عمل می‌کند؟ اگر قرار بود آن‌ها مطابق خواسته‌های شما عمل کنند، آن‌گاه می‌بایست محصولات‌شان را بسیار ارزان‌تر عرضه می‌کردند!

استدلال زاکربرگ استدلال جالبی است و به نظر نمی‌رسد پاسخ روشنی داشته باشد. آن‌هایی که به کمپانی‌هایی مانند فیسبوک و گوگل اعتماد ندارند، درک‌شدنی هستند و می‌توان فهمید که چرا ترجیح می‌دهند از اطلاعات شخصی‌شان استفاده کنند. اما مساله اینجاست که اغلب گفته می‌شود این افراد مخالف تبلیغاتند و با افزونه‌های جلوگیری‌کننده از نمایش تبلیغات، از سرویس‌های مبتنی بر تبلیغات استفاده می‌کنند.

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ

در این مجادله تمایل ما بیشتر به سمت حمایت از سرویس‌های مبتنی بر تبلیغات است، زیرا تیم کوک می‌کوشد دو مقوله‌ی اطلاعات شخصی و اطلاعاتی که تنها خود شخص می‌تواند تایید کند، خلط مبحث کند و منافع این سرویس‌ها برای کاربران را نادیده بگیرد. سرویس‌های مبتنی بر تبلیغات اطلاعاتی در مورد عادت‌های شما دارند، اما تا کنون روش معمول این بوده که تبلیغات‌چی‌ها هویت واقعی شما را ندانند. اطلاعاتی که تنها خود شخص می‌تواند آن را تایید کند، مانند نام و نام خانودگی، کاملاً دور از دسترس تبلیغات‌چی‌ها نگه داشته می‌شود. شاید شما هم از آن دسته باشید که فکر می‌کنند گوگل و فیسبوک به همین شیوه ادامه خواهند داد. در این صورت می‌توانید با خیال راحت از سرویس‌های آن‌ها استفاده کنید و هیچ پولی نپردازید.

 

منبع: فون‌ارنا و ورج

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه