1914بازدید 1دیدگاه

جستجوگر گوگل – قسمت اول: در جستجوی زمان از دست رفته

نویسنده:‏درآذر ۷, ۱۳۹۳
 

آیا گوگل هم برای یافتن پاسخ سوالات گیج می‌شود؟

جدای از ارائه‌ی سرویس‌های ای‌میل، خبرخوان، هاستینگ، اخبار، تقویم، نقشه، مدیریت سایت و وبلاگ، ویدئو، عکس، ادیتور متن و کلی سرویس دیگر، گوگل همچنان «گوگل» هم هست. محبوب‌ترین و مشهورترین موتور جست‌وجو در وب، و خیال هم ندارد به این سادگی‌ها عرصه را خالی کند! رقبایش بیش‌تر و بیش‌تر شده‌اند و «آس»های جدیدی رو کرده‌اند، اما گوگل «آن»ی دارد که هنوز در صدر نگاهش داشته و این صدرنشینی را خطری چندان جدی هم تهدید نمی‌کند! این شهرت بی حد و حصر (در این حد که نام گوگل وارد دیکشنری‌ها و واژگان روزمره هم شده) البته نوشتن درباره‌اش را کمی دشوار هم کرده است؛ چه حرف جدیدی باقی مانده؟!
اصولا در یک جست‌وجو دنبال چه چیزی هستیم؟! ساده‌ترین پاسخ می‌تواند همین «پاسخ» باشد! بهتر بگوییم؛ پیدا کردن نتیجه‌ی دقیق، یا دستِ کم نزدیک‌ترین نتیجه به آن‌چه دنبالش می‌گردیم. خب، با کمی اغماض می‌توان گفت کل دعوا سر همین «بهترین نتیجه» است! یعنی رقابت و رجزخوانی‌های اصلی (و نه همه‌ی رقابت) بر سر پیدا کردن روشی ست که موتور جست‌وجو بتواند «مرتبط»ترین نتیجه را به شما بدهد و در عین حال صفحات کاذب، اسپم و بمب‌های گوگلی را تشخیص دهد و حذف کند. (بمب گوگلی خلیج فارس را یادتان هست؟!) الگوریتم‌های مورد استفاده‌ی موتورهای جست‌وجو پیچیده و محرمانه‌اند، روز به ‌روز بهینه می‌شوند و البته مورد بحث ما هم نیستند.

راهنمایی‌هایی برای گم نشدن در پس‌کوچه‌های دنیای مجازی

راهنمای جستجو در گوگل

احتمالا برای‌ همه‌ی شما پیش آمده که برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه‌تان، مجبور شده‌ باشید که چندین بار گوگل کنید، از این‌شاخه به آن‌شاخه بپرید، کلیدواژه‌ها را عوض کنید و … چه‌بسا سرانجام هم ناکام میز کامپیوتر را ترک کرده باشید. و وای به‌حال‌تان اگر استادی بدعنق هم در اتاقش منتظرتان باشد! می‌توان کارهایی کرد که این مشکلات به‌حداقل برسد آن هم با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی جست‌وجو. در این مقاله اصطلاح «بهینه‌سازی جست‌وجو» را به‌زبان خیلی ساده، و نه‌چندان دقیق، این‌طور تعریف می‌کنیم: “برداشتن قسمتی از بار «یافتن بهترین پاسخ» از دوش گوگل، یا هر موتور جست‌وجوی دیگری، و گذاشتن آن بر دوش کاربر، با استفاده از ترفندهایی خاص”. البته باید بگوییم که تاکیدمان روی گوگل است.

دستِ کم به دو دلیل به‌نظر می‌رسد که اهمیت استفاده از روش‌های بهینه‌سازی (optimization) روز به روز بیش‌تر هم می‌شود. دلیل اول گستردگی و افزایش روزافزون محتوای وب است. گشتن میان این حجم حیرت‌آور داده‌های درهم‌تنیده حقیقتا کار دشواری ست، حتا برای گوگل! و چه بهتر که گرای دقیق‌تری بگیریم و دامنه‌ی جستجو را محدودتر کنیم. دلیل دوم فوران تاسف برانگیز، چندش‌آور و قارچ‌گونه‌ی سایت‌های اسپم است. این مساله در هنگام جستجو در سایت‌های فارسی بیش‌تر به چشم می‌آید. برای این‌که منظورمان را بهتر متوجه شوید کافی است عبارت «شازده احتجاب» را گوگل کنید: تا روانه‌ی انبوهی از سایت‌های تبلیغاتی تهوع‌آور شوید که از اپیلاتور و گن لاغری گرفته تا ژل ضد چروک و مهره‌ی مار و روغن مورچه قالب می‌کنند! مشخصا روش‌هایی برای حذف نتایج ناخواسته از گوگل وجود دارد (مثل استفاده از افزونه‌های فایرفاکس)، اما بهینه‌سازی جست‌وجو هم می‌تواند نتیجه‌ای رضایت‌بخش داشته باشد.

بسیاری از روش‌های جست‌وجو را قطعا همه بلدیم. مثلا می‌دانیم که اگر گوگل کنیم “شهرام ناظری” (همراه با کوتیشن‌های ابتدا و انتهای عبارت)، گوگل دقیقا دنبال عبارت «شهرام ناظری» خواهد گشت و مثلا سایتی که دارای عبارات «شهرام کریمی» و «علی ناظری» باشد را نمایش نخواهد داد. هم‌چنین اگر سرچ کنیم «john -Lennon» گوگل سایت‌هایی را نمایش می‌دهد که دارای کلمه‌ی «john» و فاقد کلمه‌ی «Lennon» هستند (از این ترفند برای حذف سایت‌های اسپم استفاده کنید!). برای جست‌وجوی چند کلمه‌ی مجزا هم می‌توانیم از علامت + استفاده کنیم، مثلا: «Lost+Shephard» خب! این‌ها که آسان بود، اما ترفندهای هیجان‌انگیزتری هم وجود دارد!

فرض کنید که اسم یک گروه موسیقی را به‌تازگی شنیده‌اید، ولی الآن یادتان رفته. فقط می‌دانید نام گروه چهارکلمه‌ای و کلمه‌ی سوم «chili» است. کافی ست گوگل کنید: “* * chili *“. گوگل هر کدام از ستاره‌ها را معادل یک کلمه فرض، و جست‌وجو را آغاز می‌کند. علامت مد یا کلاه (~) برای پیدا کردن کلمات مشابه و هم‌معنی کارکرد خوبی دارد. مثلا اگر گوگل کنید: «~human»، لیستی از سایت‌ها را مشاهده خواهید کرد که نه فقط واژه‌ی human، بلکه بسیاری از کلمات مترادف و شبیه به‌آن را هم در خود دارند. از عملگر منطقی OR هم می‌توانید استفاده کنید؛ اگر گوگل کنید: «man OR woman» نتایجی را خواهید دید که دارای کلمه‌ی «man» یا «woman» یا هر دو آن‌ها هستند. به‌ همین ترتیب، حدس زدن کابرد عملگر AND هم نباید چندان دشوار باشد.

از کلیدواژه‌ی «define» برای یافتن معنی و تعریف کلمات استفاده کنید، مثلا: «define: love». دستور «cache: www.site.com» آخرین نسخه‌ی ذخیره شده درگوگل، دستور «link: www.site.com» صفحات لینک‌داده به سایت درخواستی و دستور «info: www.site.com» اطلاعات سایت را برمی‌گرداند. اگر دنبال سایت‌هایی مشابه یک سایت خاص می‌گردید، از دستور «related» استفاده کنید، مثلا: «related: www.site.com ». و برای گشتن یک کلمه‌ی خاص در یک سایت خاص به این شکل گوگل کنید: «site:www.site.com word».

می‌توانید دایره‌ی جست‌وجو را محدودتر کنید. اگر می‌خواهید چند کلمه را در آدرس url، متن یا عنوان سایت‌ها بیابید، به‌ترتیب از دستورات زیر استفاده کنید:

«allinurl:word1 word2 word3»

«intext:word1 word2 word3»

«allintitle:word1 word2 word3»

اگر دنبال نوع خاصی از فایل، مثلا جی.آی.اف، می‌گردید این دستور را امتحان کنید:

« word filetype: GIF»

می‌بینید؟! تقریبا همه‌کار ممکن است! کافی ست با گوگل سر و کله بزنید و زبانش را یاد بگیرید. واضح است که می‌توانید از ترفند‌های بالا به‌صورت ترکیبی هم استفاده کنید، مثلا به‌راحتی می‌توانید حدس بزنید که گوگل کردن عبارت «black OR white ~animal» چه نتایجی را در پی خواهد داشت. اگر علاقه‌ای به‌این روش‌ها ندارید، می‌توانید از قابلیت جست‌وجوی پیشرفته‌ی گوگل استفاده کنید. بدک نیست، اما این کجا و آن کجا! هنگامی که یک کلیدواژه را گوگل کرده‌اید، در صفحه‌ی نتایج می‌توانید بر روی گزینه‌ی search tools کلیک کنید و از امکانات دیگری، مثل محدود کردن بازه‌ی زمانی و جست‌وجو در سایت‌هایی خاص، استفاده کنید. اگر فرزندانی کودک و نوجوان در خانه دارید و نگرانید که با گوگل کردن ناخواسته روانه‌ی سایت‌های نامناسب شوند، safe search را به‌حالت «strict» یا «moderate» درآورید. برای آنکه با مثال‌های بیشتری از درک مفهومی گوگل آشنا شوید، نمونه‎هایی که خود گوگل مثال زده است را ببینید.

مطالب بعدی جریان را دنبال کنید، در بخش بعدی این مطلب بیشتر راجع به گوگل خواهیم گفت و به شما روشی برای سرگرم شدن با گوگل را معرفی می‌کنیم.

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه