1484بازدید 1دیدگاه

ماشین هیدروژنی تویوتا «میرایی» نام گرفت

نویسنده:‏درآبان ۲۶, ۱۳۹۳
 

  تویوتا به تازگی برای نخستین خودروی سلول سوختی این شرکت -fuel cell vehicle یا به طور مختصر FCV- نامی انتخاب کرده و در وبلاگ خودش اعلام کرده است که این ماشین میرایی Mirai نام خواهد داشت. پیش از این ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا موتورز که تخصصش تولید موتورهای الکتریکی است، پتنت‌های تسلا را در اختیار همگان گذاشت تا توسعه‌ی موتورهای الکتریکی سرعت بیشتری بگیرد. با این حال بعضی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی اتومبیل‌سازی تصمیم دیگری گرفته‌اند و به جای سرمایه‌گذاری روی موتورها و اتومبیل‌های الکترونیکی، روی انواع دیگری از موتورهای سازگار با محیط زیست، مانند اتومبیل‌های هیدروژنی تمرکز کرده‌اند. تویوتا یکی از این شرکت‌ها بود  که مدتی پیش اعلام کرد روی خودروی مفهومی FCV کار می‌کند که از موتور هیدروژنی استفاده خواهد کرد.

همان‌طور که در ابتدای این نوشته هم اشاره کردیم، تویوتا به تازگی نام میرایی را برای خودروی مفهومی FCV خود انتخاب کرده است. این خودروساز ژاپنی می‌گوید میرایی اتومبیل آینده است و در واقع واژه‌ی «میرایی» هم در زبان ژاپنی به معنای «آینده» به کار می‌رود. تویوتا پیش از این اعلام کرده بود این خودرو در سال 2016 میلادی با قیمتی در حدود 69 هزار دلار در آمریکا و اروپا عرضه خواهد شد. در حال حاضر تویوتا مشغول ایجاد شبکه‌ای از پمپ‌های هیدروژنی در شمال شرق آمریکاست برای تامین سوخت این اتومبیل است.

این نوشته را هم بخوانید:  SUV مفهومی جدید بنز یک سلول خورشیدی غول‌پیکر است

تویوتا دیرتر از دیگر خودروسازان معروف جهان وارد چالش نسل بعدی اتومبیل‌ها شده است، ولی در همین مدت کم انرژی و سرمایه‌ی زیادی را صرف توسعه و تحقیق روی موتورهای هیدروژنی کرده است. تویوتا با کمپانی ایر لیکوئید Air Liquide نیز وارد همکاری شده است تا به کمک این شرکت 12 ایستگاه سوخت هیدروژن را در  ایالت‌های نیویورک، نیوجرسی، ماساچوست، کنتیکت و رود آیلند راه‌اندازی کند. محل احداث این 12 ایستگاه سوخت‌گیری به گونه‌ای در نظر گرفته شده است تا بیشترین مساحت ممکن در منطقه شمال شرق آمریکا را پوشش دهند به طوری که رانندگان اتومبیل‌های هیدروژنی در آن منطقه، نگران سوخت‌گیری اتومبیل‌شان نباشند. پیش‌تر هم تویوتا اعلام کرده بود 19 ایستگاه سوخت هیدروژن در کالیفرنیا راه‌اندازی خواهد شد.

جالب است که این اقدام‌های تویوتا برای تجاری‌سازی خودروهای هیدروژنی، با تصمیم هوندا برای به تاخیر انداختن عرضه‌ی اتومبیل هیدروژنی‌اش تا سال 2016 هم‌زمان شده است. در حال حاضر بهینگیِ مصرف انرژی در موتورهای هیدروژنی، به اندازه‌ی یک دوم موتورهایی است که از باتری‌های شارژ شدنی استفاده می‌کنند. اما نکته‌ی مثبت اتومبیل‌های هیدروژنی برای کاربر نهایی، سرعت سوخت‌گیری آن است. در واقع سوخت‌گیری یک اتومبیل هیدروژنی می‌تواند در عرض 5 دقیقه انجام بگیرد.

رقابت برای تولید نسل بعدی اتومبیل هنوز در مراحل اولیه است. باید ببینیم این اتومبیل‌ها در عمل چطور از آب در می‌آیند و در سال‌های آینده کاربران نهایی به کدام یک از این اتومبیل‌ها روی خوش نشان خواهند داد.

 

منبع: انگجت

 

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه