2113بازدید 0دیدگاه‌ها

نقد انیمیشن کتاب زندگی: ترکیب گرمای انیمیشن و دقت تکنولوژی

نویسنده:‏درآبان ۶, ۱۳۹۳
 

  «کتاب زندگی» انیمیشنی پرشور و جذاب است که افسانه‌های قدیمی را با قالب‌های شناخته شده‌ی شخصیت‌‌های انیمیشنی امروز ترکیب می‌کند. انیمیشن کتاب زندگی اولین انیمیشن بلند جورج آر گوتیرز، انیمیتور تلوزیونی و یکی از سازندگان سریال پرطرفدار «ال تیگر: ماجراهای منی ریورا» است و داستان مثلثی عشقی را در پس زمینه‌ی تعطیلات روز مردگان در مکزیک بازگو می‌کند. با این همه، چندان هم مهم نیست شخصیت‌ها چه می‌گویند یا با آواز می‌خوانند زیرا جلوه‌های تصویری خط داستانی را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقاشی‌ها چنان خوش آب و رنگ کشیده شده‌اند که تمام توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. اکران خانگی کتاب زندگی سه هفته پس از «باکسترولز» و سه هفته پیش از جدیدترین ساخته ی دیزنی «قهرمان بزرگ 6» بوده و فرصت کافی ایجاد کرده است تا این انیمیشن جای خود را در دنیای تجارت سرگرمی‌های خانوادگی پیدا کند. به رغم اکران اولیه‌ی نه چندان چشمگیر، کتاب زندگی می‌تواند به مرور تبدیل به اثری پرفروش در سراسر جهان شود، مخصوصا اگر مخاطبان کشورهای آمریکای لاتین به شوخ‌طبعی‌ها و ریزه‌کاری‌های فرهنگی خاص آن علاقه نشان دهند.

این مطلب را هم بخوانید: نقد فیلم دختر گم شده: زندگی زناشویی روی میز تشریح دیوید فینچر

روایت اصلی در قالب افسانه‌ای از زبان راهنمای تور یک موزه با ظاهری بسیار مهربان و مادرانه (با صدای کریستین اپلگیت) برای عده‌ای بچه مدرسه‌ای شیطان در روز دوم نوامبر که همان روز مردگان است، بازگو می‌شود. در ابتدا چنین به نظر می‌رسد که این انتخاب باعث شده مخاطب از داستان فاصله بگیرد اما این تکنیک روایی کیفیت اسطوره‌ای انیمیشن را تقویت می‌کند و در کنار آن به هر کدام از بچه‌ها فرصت می‌دهد آخر داستان برداشت خود را به شکل کناره‌گویی‌ای به یاد ماندنی برای بیننده ‌بیان کنند. به علاوه، معلوم می شود چرا تمام شخصیت‌ها در داستان راهنمای تور ظاهر اسباب بازی‌های دست‌ساز چوبی دارند.
مانولو (با صداي ديه‌گو لونا) ماتادور شیفته‌ی موسیقی و خواکین (با صدای چنينگ تاتوم) قوی‌هیکل و پهلوان‌مآب از بچگی عاشق یک دختر بودند: ماریا (با صدای زو سالدانا). ماریا پرشور و سرکش است، بی‌محابا عمل می‌کند و چندان به سنت‌ها و قوانین مرسوم توجهی نشان نمی‌دهد و به همین دلیل پدر سخت‌گیرش تصمیم می‌گیرد او را به اروپا بفرستد. پس از رفتن او، مانولو و خواکین هر دو غمگین و دلشکسته می‌شوند. ماریا برای تولد 18 سالگی‌اش به سن آنجل باز می‌گردد و رقابت دیرینه‌ی مانولو و خواکین دوباره از نو شروع می‌شود و هر کدام امیدوارند آن کسی باشد که با ماریا ازدواج می‌کند.

 انیمیشن زیبای سه بعدی کتاب زندگی کیفیتی گرم و آشنا را با دنیای تکنولوژی‌های جدید ساخت انیمیشن ترکیب کرده که تبدیل به مشخصه‌ی بارز آن شده است

همان طور که راوی برای ما توضیح می‌دهد چیزی بیش از قلب ماریا در این رقابت در میان است. هر کدام از این دو مرد جوان را یکی از خدایان قلمرو ارواح حمایت می‌کند. لا موئرته‌ی مهربان (با صدای کيت دل کاستیو) ملکه‌ی سرزمین شاد، خاطرات مانولوی حساس را انتخاب کرده است و همسر حیله‌گر او ژيبالبا (با صدای ران پرلمن) که سرزمین فلاکت‌زده‌ی فراموشی را تحت سیطره‌ی خود دارد از خواکین محافظت می‌کند. پیروزی مانولو یعنی ژیبالبا دیگر نمی‌تواند در زندگی انسان‌ها مداخله کند اما اگر خواکین پیروز شود لا موئرته باید به سرزمین فراموشی برود و قلمرو خاطرات به دست ژیبالبا می‌افتد. حتما می‌توانید به سادگی حدس بزنید چه کسی موفق می‌شود ولی دست کم او اول باید موانع زیادی را از سر راه بردارد تا به هدفش برسد.

نقد فیلم کتاب زندگی: ترکیبی از گرمای انیمیشن با دقت تکنولوژی
اگرچه ایده‌ی دو مرد که برای به دست آوردن زنی زیبا مبارزه می‌کنند در دوره‌ی بعد از انیمیشن «یخ زده» به نظر کمی قدیمی می‌رسد، اما گوتیرز سعی می‌کند نشان ‌دهد ماریا همان دختر زیباروی معمول بیننده نیست. پدر ماریا چون امیدوار است خواکین شهر را از چنگ چاکال (با صدای دن ناوارو) هیولای وحشی آهنی نجات دهد، او را ترجیح می‌دهد اما ماریا برای خودش تصمیم می‌گیرد. او زنی قوی و تواناست و صدای گرم سالدانا نیز این خصوصیات را در شخصیت پردازی او تقویت می‌کند. ماریا این توانایی را با عشقش به حیوانات و حمایت از حقوق آنها نشان می‌دهد و خوکی را که قرار است سلاخی شود، نجات داده، از آن نگهداری می‌کند و با حرف‌های الهام‌بخش و پرشور در لحظه‌های حساس، مردم شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
داستان مانولو را نیمه‌ی گمشده‌ی ماریا معرفی می‌کند و همه چیز به نوعی به نفع او دست‌کاری شده است. مثلا او گاوهایی را که با آنها مبارزه می‌کند نمی‌کشد، ترانه‌های عاشقانه می‌سازد و با گیتاری که ماریا به او هدیه داده و روی آن جمله‌ی «همیشه از صمیم قلب بنواز» به چشم می‌خورد، ترانه‌هایش را می‌خواند (موسیقی کتاب زندگی ساخته‌ی گوستاو سانتانلو است و متن ترانه‌ها را پل ویلیامز نوشته). با این همه، کاملا مشخص است که در نهایت انتخاب با ماریا است.
به این ترتیب، خواکین پرطمطراق از خیلی جهات می‌توانست شبیه گاستون در «دیو و دلبر» باشد ولی جذابیت خاص چنینگ تاتوم به آن چاشنی بخشیده و ثابت می‌کند او برای این نقش انتخاب درستی بوده است چون با وجود این جنبه‌ی دوست‌داشتنی در خواکین کمی عنصر تعلیق به داستان اضافه می‌شود و برای بیننده سخت است زود علیه او جبهه بگیرد و پیروزی را حق مانولو بداند. این تعلیق بیشتر هم می‌شود، وقتی مانولو راهی سفری طولانی به سرزمین مردگان می‌شود تا با کمک اعضای خانواده‌اش که پیش از این مرده‌اند لا موئرته را پیدا کند و برای رسیدن به ماریا از او کمک بخواهد.

نقد فیلم کتاب زندگی: ترکیبی از گرمای انیمیشن با دقت تکنولوژی - جریان
در میان فرم خاص روایی که داستانی را در داستان دیگر آورده و ترانه‌های متعدد که بعضی از آنها بازخوانی ترانه‌های پرفروش پاپ با تم لاتین است، سه شخصیت اصلی، دو قلمرو ماورایی و روستای پر جنب و جوش سن آنجل «کتاب زندگی» آنچنان با موضوعات مختلف پر شده که در زمان محدود 90 دقیقه‌ای انیمیشن نمی‌تواند به درستی به هیچ یک از آنها بپردازد. سبک کار گویترز در تمام طول داستان چنان پر شور و با احساس است که بیننده زیاد توجهی به این موضوع نمی‌کند اما در نبرد با چاکال این پراکندگی بالاخره کار دست او می‌دهد. چون این یکی دیگر واقعا به نظر اضافی می‌رسد و داستان نیازی به آن ندارد.
خوشبختانه، بعید است بیننده این کاستی‌ها یادش بماند. این انیمیشن زیبای سه بعدی کیفیتی گرم و آشنا را با دنیای تکنولوژی‌های جدید ساخت انیمیشن ترکیب کرده که تبدیل به مشخصه‌ی بارز آن شده است. از قرار استودیوی انیمیشن رییل اف ایکس پس از اکران نه چندان موفق «پرندگان آزاد» گامی به جلو برداشته است. شخصیت‌پردازی خلاق گویترز و همسرش ساندرا اکویها در تمام طول فیلم مخاطب را جذب خود می‌کند، به خصوص ریزه‌کاری‌های شوخ در طراحی ژیبالبای بالدار و لاموئرته‌ی باشکوه و دو دنیایی که با ظرافت تمام به تصویر کشیده شده‌اند همه دست به دست هم می‌دهند و فیلم را به موفقیتی نسبی برای طراح تولید سیمون والدیمیر وارلا تبدیل می‌کنند. انفجار مسحور‌کننده‌ی رنگ وقتی مانولو وارد سرزمین خاطرات می‌شود، به تنهایی استفاده از تکنولوژی سه بعدی را در نمایش این اثر توجیه می‌کند.
کتاب زندگی همچنین تاثیرگذارترین نقش کارگردانی گیلرمو دل تورو را در یک پروژه‌ی انیمیشن رقم می‌زند. او که تا کنون بیشتر به عنوان مشاور و تهیه‌کننده‌ی اجرایی برای انیمیشن دیریم ورکز (استودیویی که در ابتدا گویترز خیال داشت کتاب زندگی را در آن بسازد ولی به دلیل اختلاف نظرهایی که وجود داشت منصرف شد) کار می‌کرده، به وضوح در این پروژه تهیه‌کننده‌ای خلاق و پرکار بود و زیبایی‌های بصری این انیمیشن را بسیار تقویت کرد، اثری که می‌تواند آرام آرام نسلی جدید را با حساسیت‌های تخیلی شگفت و مرموز دل تورو آشنا کند. همه با اشتیاق منتظرند او هم تصمیم بگیرد مثل تیم برتون انیمیشن خودش را کارگردانی کند.

منبع: ورایتی

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه