655بازدید 0دیدگاه‌ها

ماجراجویی تنها برای گزارش در شبکه‌های اجتماعی

نویسنده:‏درمهر ۲۵, ۱۳۹۳
 

  همین روزها به مناسبت 50 سالگی موستانگ کمپانی فورد  به عنوان بخشی از برنامه‌ی تبلیغاتی‌اش یک نظرسنجی ترتیب داده تا ببینند حس ماجراجویی آمریکایی‌ها در سال 2014 میلادی نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده است. بخشی از موضوع با توجه به پیشینه‌ی آمریکایی‌ها و برداشت آنها از ماجراجویی به تکنولوژی برمی‌گردد. در یک نظرسنجی آنلاین که 1000 جوان بالاتر از 18 سال آمریکایی (که شاید نمونه‌ی نسبتا محدودی باشد) در آن شرکت داشتند کمپانی فورد سوالاتی در مورد ارتباط آنها با تکنولوژی جدید و تجربه‌های تازه پرسیده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی تقریبا نیمی از شرکت کنندگان (45 درصد) که از کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند فکر می‌کنند دوستان‌شان در فضای مجازی خود را ماجراجو‌تر از آنچه در زندگی واقعی هستند، نشان می‌دهند. در عین حال مردان بیشتر از زنان ممکن است تمایل داشته باشند دستاوردهای تکنولوژی‌ جدید را امتحان کنند (33 درصد نسبت به 25 درصد). وقتی از شرکت کنندگان پرسیده شد چه کسی بیشتر می‌تواند آنها را متقاعد کند چیز کاملا جدیدی را تجربه کنند، همسر و شریک زندگی در رده‌ی اول بودند و بعد از آن‌ دوستان (23 درصد)، اعضای خانواده (21 درصد) و فرزندان (19 درصد).
این میان چشم‌گیرترین آمار مربوط به دلایلی است که باعث می‌شود افراد دست به ماجراجویی بزنند. وقتی فورد از شرکت کنندگان پرسید، «آیا تا کنون حتی برای یک بار هم شده کاری را انجام دهید فقط برای آنکه در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارید؟» 16 درصد اعتراف کردند بیش از یک بار برایشان اتفاق افتاده و 13 درصد گفتند دست کم یکبار این کار را انجام داده‌اند. این یعنی یک سوم شرکت کنندگان در نظرسنجی کمپانی فورد دست به کاری ماجراجویانه زده‌اند فقط برای اینکه در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی در مورد آن صحبت کنند.
این درصد از جهتی بسیار بالا و در عین حال بسیار پایین است. از طرفی، اینکه کاری تازه را نه برای لذت تجربه کردن بلکه صرفا برای صحبت کردن در مورد آن در فضای مجازی انجام دهیم تاسف انگیز است و یک سوم ما مشغول همین کار هستیم. از طرف دیگر، گرچه این رقم در نگاه اول زیاد بالا نیست می‌تواند تا حدی گمراه کننده باشد. خیلی ساده می‌شود حدس زد بیش از یک سوم کاربران شبکه‌های اجتماعی کارهایی در زندگی واقعی انجام می‌دهند فقط برای آنکه در مورد آن در در وب صحبت کنند اما دوست ندارند به آن اعتراف کنند.

یک سوم شرکت کنندگان در نظرسنجی کمپانی فورد دست به کاری ماجراجویانه زده‌اند فقط برای اینکه در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی در مورد آن صحبت کنند.

این طور که پیداست در قرن بیست و یکم تشخیص مرز بین تجربه کردن چیزی و شکلی که این تجربه در فضای وب به خود می‌گیرد، بسیار دشوار است. نظرسنجی کمپانی فورد شبکه‌های اجتماعی را در مقابل زندگی واقعی قرار می‌دهد. اما آیا واقعا اینطور است؟ شاید شبکه‌های اجتماعی همان زندگی واقعی باشند، فقط ما هنوز آمادگی‌ پذیرفتن این حقیقت را نداریم.

منبع: آتلانتیک

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه