1968بازدید 1دیدگاه

همه چیز درباره «الو»: ظهور یک شبکه اجتماعی علیه فیسبوک

نویسنده:‏درمهر ۵, ۱۳۹۳
 

شاید در یکی دو روز گذشته به مطالبی در مورد الو (Ello) برخورد کرده باشید. اِلو یک شبکه‌ی اجتماعی نوظهور است که خودش را یک شبکه‌ی اجتماعی مستقل و آزاد از هر گونه تبلیغات معرفی می‌کند و شیوه‌ی عضویت در آن تنها از طریق دعوت شدن از طرف اعضای آن است. این شبکه‌ی اجتماعی که می‌گوید هرگز تبلیغی را به نمایش نخواهد گذاشت، خیلی زود به عنوان شبکه‌ی اجتماعی «ضد فیسبوک» مشهور شده است. البته جالبی داستان اینجاست که بسیاری از کسانی که موفق به دریافت دعوت‌نامه از اعضای اِلو و ثبت نام در این شبکه‌ی اجتماعی می‌شوند، این موضوع را در فیسبوک‌شان اعلام می‌کنند.

دعوت‌نامه‌های الو در ای‌بی با قیمت‌هایی بین 5 تا 150 دلار

خرید و فروش می‌شود

اِلو فعالیت خودش را بدون سر و صدا، در ماه مارس گذشته آغاز کرد. در حالی که هنوز به درستی معلوم نیست چه چیزی باعث افزایش محبوبیت ناگهانی این شبکه‌ی اجتماعی شده، برخی بر این باورند که ناراحتی کاربران فیسبوک از خط مشی جدید فیسبوک در مورد اسم واقعی افراد باعث جلب شدن توجّه عده‌ای به سوی شبکه‌های اجتماعی دیگری همانند اِلو شود. سیاست‌های فیسبوک در مورد این‌که افراد باید از نام حقیقی‌شان در این سایت استفاده کنند چیز تازه‌ای نیست، اما مدتی پیش مسدود شدن حساب کاربری تعدادی از اعضای فیسبوک که گفته می‌شد فعالیتی غیر قانونی دارند، منجر به اعتراض‌هایی شد. این اعتراض‌ها با واکنش‌هایی از سوی مقام‌های شهر سان فرانسیسکو همراه شد و در دفتر فیسبوک هم جلسه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار شد. گرچه در نتیجه‌ی این اعتراض‌ها فیسبوک تصمیم گرفت حساب‌های کاربری مسدود شده را به کاربرانش برگرداند، ولی این شبکه‌ی اجتماعی هنوز قوانین مربوط به نام افراد در فیسبوک را تغییر نداده است.

همه چیز درباره Ello: ظهور یک شبکه اجتماعی علیه فیسبوک

نتیجه این‌که کسانی که نمی‌خواهند از نام واقعی‌شان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، روانه‌ی شبکه‌های اجتماعی دیگری نظری اِلو شده‌اند. شبکه‌هایی که کاربران‌شان مجبور نیستند از نام و نام خانوادگی قانونی‌شان در آنها استفاده کنند.

در قسمتی از مانیفست اِلو چنین نوشته شده است:

تبلیغات‌چی‌ها صاحبان واقعی شبکه‌های اجتماعی شما هستند. هر مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، هر دوست تازه‌ای که پیدا می‌کنید و هر مطلبی را که دنبال می‌کنید، ضبط و تبدیل به اطلاعات می‌شود. تبلیغات‌چی‌ها این اطلاعات را می‌خرند تا بتوانند تبلیغات بیشتری نشان‌تان بدهند. شما محصولی هستید که خرید و فروش می‌شود. باور ما این است که یک شبکه‌ی اجتماعی، وسیله‌ای برای توانمندسازی است. نه وسیله‌ای برای فریب دادن، مجبور کردن و کنترل کردن. شبکه‌ی اجتماعی جایی برای برقراری ارتباط، خلق کردن و لذت بردن از زندگی است. شما یک محصول نیستید.

اِلو چیزی شبیه به ترکیب توییتر و تامبلر است که برخی امکانات آنها را ندارد. مثل هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری، کاربران اِلو می‌توانند عکس و متن به اشتراک بگذارند و زیر مطالب دوستان‌شان نظر بدهند.

شبکه‌ی اجتماعی اِلو هنوز در مرحله‌ی بتا است و هنوز حتی اپی برای موبایل بیرون نداده است. با این حال جلب شدن توجه در فضای مجازی به این شبکه‌ی اجتماعی، باعث شده است که مدیران این سایت تعداد دعوت‌نامه‌های فرستاده شده را محدود کنند. همین موضوع باعث به وجود آمدن نوعی بازار سیاه برای دعوت‌نامه‌های الو شده است. در حال حاضر دعوت‌نامه‌های الو در ای‌بی با قیمت‌هایی بین 5 تا 150 دلار خرید و فروش می‌شود.

در هر صورت به هیچ وجه نمی‌شود گفت آیا اِلو آینده‌ی درخشانی خواهد داشت یا این‌که تنها پدیده‌ای گذرا خواهد بود. اما این شبکه‌ی اجتماعی تا اینجای کار توانسته به خوبی توجه اهالی اینترنت را به خود جلب کند.

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه