816بازدید 1دیدگاه

الو نمی‌تواند فیسبوک را نابود کند، چون به پول اهمیتی نمی‌دهد

نویسنده:‏درمهر ۵, ۱۳۹۳
 

جریان: همان‌طور که در جریان خواندیم، به تازگی یک شبکه‌ی اجتماعی به نام الو موفق شده است توجه مخاطبان و رسانه‌های تکنولوژی را به خود جلب کند. به ویژه این‌که این شبکه‌ی اجتماعی در ردیف شبکه‌های اجتماعی «دشمن فیسبوک» معرفی می‌شود. تجربه به ما ثابت کرده که شبکه‌های اجتماعی زیادی می‌آیند و می‌روند و شاید بعضی از آنها بتوانند چند روزی توجه کاربران را به خود جلب کنند و سر و صدای زیادی راه بیندازند. اما مساله دوام آوردن چنین پدیده‌هایی است. مطالعه‌ی این پدیده‌ها، جدا از موفق یا ناموفق بودن‌شان، نکات زیادی برای آموختن دارد. یادداشتی که در ادامه می‌خوانید، نوشته‌ی یکی از نویسندگان سایت وایرد است درباره‌ی این شبکه‌ی اجتماعی نوظهور. محور بحث او، همان‌طور که از عنوان مطلب برمی‌آید، مساله‌ی تامین هزینه‌ی سایتی است که می‌خواهد میلیون‌ها کاربر داشته باشد.

 

الو نمی‌تواند فیسبوک را نابود کند، چون به پول اهمیتی نمی‌دهد

سال 2007 در اتاق کنفرانسی در نیویورک نشسته بودم که مارک زوکربرگ طرح تبلیغاتی «فانوس دریایی» فیسبوک را به جمعی از مدیران تبلیغاتیِ دو دل، ارائه می‌داد. طرح فانوس دریایی فیسبوک هم مثل بسیاری طرح‌های دیگری که زوکربرگ در سال‌های اخیر ارائه داد، پروژه‌ی موفقی از کار در نیامد. بسیاری اعتراض کردند که این طرح تبلیغاتی حریم خصوصی کاربران را نادیده گرفته و فیسبوک در نتیجه‌ی این اعتراض‌ها مجبور شد استراتژی تبلیغاتی خود را تغییر دهد.
اما در همان زمان که فیسبوک نوعی کلوپ «بچه باحال‌ها» بود و شعار بلندپروازانه‌ی «وصل کردن همه‌ی جهانیان به هم» را دنبال می‌کرد، زوکربرگ به موضوعی اساسی درباره‌ی ماهیت کار خودش پی برد. او در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ببینید، ما یک کسب و کاریم. ما می‌خواهیم پول در بیاوریم. اگر از این موضوع خوش‌تان نمی‌آید وبسایت دیگری پیدا کنید.»
وقتی داشتم مانیفست سایت الو را می‌خواندم، مدام فکرم مشغول این موضوع بود. اِلو یک شبکه‌ی اجتماعی مرموز است که آخرین شبکه‌ی اجتماعیِ «ضد فیسبوک» به شمار می‌آید. بنیان‌گزاران این شبکه‌ی اجتماعی گروهی از طراحان و برنامه‌نویسان هستند که هنرمندی به نام پائول باندیتز آنها را رهبری می‌کند. این گروه در بیانیه‌ی خود شبکه‌های اجتماعی را به خاطر فروختن اطلاعات شخصی کاربران به مدیران تبلیغاتی، سرزنش کرده‌اند. در مانیفست آنها آمده است: «تبلیغات‌چی‌ها صاحب شبکه‌های اجتماعی شما هستند. تبلیغات‌چی‌ها اطلاعات شخصی شما را می‌خرند تا بتوانند تبلیغات بیشتری به خورد شما بدهند. شما محصولی هستید که خرید و فروش می‌شود.»
بنیان‌گزاران اِلو، مانند همه‌ی ضد فیسبوکی‌های قبلی، اشتباه می‌کنند. فیسبوک بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان است که صاحبان آن، سهام‌دارانش هستند و یک مدیریتی آن را اداره می‌کند. این تیم مدیریتی نیز زمان بسیار زیادی را صرف آن می‌کند که میان نیازهای کاربران –هر ماه 1.3 میلیارد نفر در فیسبوک فعالیت می‌کنند- و نیازهای تبلیغ‌دهندگان در فیسبوک، تعادلی منطقی برقرار کنند. این کار سختی است. اگر فیسبوک فضای زیادتری به تبلیغات‌دهندگان بدهد، این خطر وجود دارد که کاربران واکنش منفی نشان بدهند و از فیسبوک روی بگردانند. از سوی دیگر، اگر فیسبوک درآمد حاصل از تبلیغات را کنار بگذارد، به سرعت سرمایه‌اش ته می‌کشد و دیگر نمی‌تواند خدمات مناسبی را در پلتفرم‌های مختلف در اختیار کاربران بگذارد. درست همان خدماتی که خواسته‌ی کاربران است.

اگر فیسبوک درآمد حاصل از تبلیغات را کنار بگذارد، به سرعت سرمایه‌اش ته می‌کشد و دیگر نمی‌تواند خدمات مناسبی را در پلتفرم‌های مختلف در اختیار کاربران بگذارد.

نکته‌ی دیگر این‌که شما –یعنی کاربران- محصول هیچ شبکه‌ی اجتماعی‌ای نیستید. بله درست است که آن اطلاعاتی که از خودتان به شبکه‌های اجتماعی می‌دهید، با روش‌هایی پیچیده به تبلیغات‌چی‌ها کمک خواهد کرد که چیزهایی نشان‌تان بدهند که بخواهید بخرید. اما این انتخاب با شماست که مثلا مقاله‌ای را که می‌خوانید در فیسبوک هم‌خوان کنید یا به دیگران اجازه بدهید که شما را روی عکس‌هاشان تگ کنند.
الو می‌گوید جایگزینی فارغ از تبلیغات برای شبکه‌های اجتماعی دیگر خواهد بود، اما حقیقت ساده‌ای در مورد شبکه‌های اجتماعی وجود دارد: خدمات تحتِ وبِ خوب و پایدار، به پول زیادی نیاز دارد. اگر کاربران به سوی الو هجوم ببرند موسسان آن باید به دنبال راهی برای تامین هزینه‌ها باشند. الو در ماه آگوست کارش را آغاز کرده و در حال حاضر عضویت در آن تنها از طریق دعوت‌نامه امکان‌پذیر است. گردانندگان الو می‌توانند برای اعضای سایت حق اشتراک در نظر بگیرند، ولی چنین کاری اصلا مناسب یک شبکه‌ی اجتماعی که هدف آن جذب همگان است، نیست. راه دیگر این است که از کمک‌های مردمی و نرم‌افزارهای رایگان استفاده کنند. اما استفاده از این استراتژی هم می‌تواند منجر به ناپایداری سایت و روگردان شدن کاربران شود. افزون بر این الو به تازگی 435 هزار دلار سرمایه جذب کرده است و باید قبول کرد که سرمایه‌گذاران خواهان برگشت سرمایه‌شان هستند.
به احتمال فراوان الو نیز به همان مسیری خواهد رفت که پیشینیانش رفته‌اند. Diaspora را یادتان هست؟ دیاسپورا یک شبکه‌ی اجتماعی بود که آن را دانشجویان چهار دانشگاه در نیویورک در سال 2010 راه‌اندازی کردند. هدف آن شبکه‌ی اجتماعی ایجاد یک شبکه‌ی جایگزین برای فیسبوک بود که متن باز باشد و در مورد اطلاعات شخصی کاربران، کنترل بیشتری به آنها بدهد. آنها توانستند حتی 200 هزار دلار سرمایه هم جذب کنند. اما دیاسپورا هرگز سایت موفقی نبود. دو سال بعد از راه افتادن دیاسپورا نیویورک‌تایمز در موردش نوشت: به نظر می‌رسد کار این سایت به پایان رسیده باشد.
اگر کاربران عاشق الو شوند، آن وقت تازه باید در مورد ایجاد چیزی که از نظر اجتماعی با معن باشد، بحث کرد. مانیفست الو که فقط جانب کاربران را گرفته، انتظارات زیادی در مورد رسیدن به جواب این معما به وجود آورده است. اما این مانیفست واقع‌گرایانه نیست و پایبندی به آن، پروژه‌ی الو را با شکست مواجه خواهد کرد.

منبع: وایرد

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه