1375بازدید 0دیدگاه‌ها

آیا زمان آن فرا نرسیده که فیسبوک را ترک کنیم؟

نویسنده:‏درمهر ۱, ۱۳۹۳
 

جریان: فیسبوک به عنوان بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در جهان، منتقدان بسیاری هم دارد. گاهی خواندن یادداشت‌ها و نظرات این منتقدان می‌تواند ما را با نقاط ضعف و قوت شبکه‌های اجتماعی آشنا کند و حتی به نحوه‌ی فعالیت ما و چگونگیِ برقراری ارتباط‌ ما در شبکه‌های مجازی کمک کند. آنچه در ادامه می‌آید یادداشتِ انتقادیِ یکی از کاربران مدیوم است درباره‌ی تجربه‌اش در کار با فیسبوک. با هم این یادداشت را مرور می‌کنیم.

 

فیسبوک شکست خورده، بیایید برگردیم

آیا زمان آن فرا رسیده که از فیسبوک مهاجرت کنیم؟

الان فیسبوک مقابل باز است. در یک نگاه گذرا بیشتر پست‌های نیوز فیدم هیچ ربطی به من و علایقم ندارند. از بین سی پست مختلف ممکن است چهار مطلب پیدا کنم که واقعا توجهم را جلب کند. مهم‌ترین بخش فیسبوک یا همان نیوز فید، سه چهارم محتوای کاملا بی‌استفاده‌ی آن را در خود جا داده است.

جالب آن که فیسبوک  هم با استعدادترین افراد را در اختیار دارد و هم اطلاعات زیادی در مورد من. با این وجود، نتیجه چندان متفاوت با یکی از اینباکس‌های پر از اسپم دهه‌ی نود نیست.

مشکل هم‌خوان کردن است. هم‌خوان کردن اساسی‌ترین ویژگی فیسبوک است، ولی کاملاً از کار افتاده است.

 

 

هم‌خوان کردن‌های بی‌فکرانه

در حالی که شبکه‌های اجتماعی از جهتی ارتباطات در دنیای واقعی را تداعی می‌کنند، هم‌خوان کردن در فیسبوک کاملا از آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد فاصله گرفته است. در دنیای واقعی، هیچ کسی مسائل مختلف را با تمام کسانی که می‌شناسد در میان نمی‌گذارد. اما در فیسبوک این طور است، مگر آنکه زحمت فهرست درست کردن و هم‌خوان کردن پست‌ها برای عده‌ای مشخص را بر خود هموار کنید.

هر چه بیشتر از فیس بوک استفاده کنید اوضاع بدتر می‌شود

هرچه بیشتر از فیسبوک استفاده می‌کنید بر تعداد دوستان‌تان اضافه می‌شود و عضو گروه‌های بیشتری می‌شوید و دائما بیشتر و بیشتر در مورد خود و علایق‌تان به فیسبوک می‌گویید. در ضمن بر اساس طراحی فیسبوک هر ارتباط یا لایکی شانسی است برای دیگران تا به مطالب نیوز فید شما اضافه شوند.

پس از مدتی آن قدر دوست، گروه و صفحه‌های مختلف دارید که فید شما شبیه بازار مکاره می‌شود.

مثل این است که بزرگ‌ترین بلندگوها را به دست  وراج‌ترین آدم‌ها داده باشند

از آنجا که همه عضو فیسبوک هستند، به شکلی رفتارها و تعاملات جامعه در آن بازتاب پیدا می‌کند. در دنیای واقعی اما، افکار و صحبت‌های هر فردی دامنه‌ی مخاطبان محدودی دارد. فیسبوک موهبتی الهی است برای آدم‌هایی که دوست دارند دائما حرف بزنند اما حرف خاصی برای گفتن ندارند. زیرا چندان بهایی به خلاقیت و کیفیت محتوا نمی‌دهد. لازم نیست وقت زیادی صرف تولید محتوایی خلاقانه کنید، می‌توانید در همین فرصت هزاران مطلب دیگر هم‌خوان کنید.

الگوریتم‌های فیسبوک، درست مانند ویژگی‌های دیگرش، چندان هوشمندانه طراحی نشده‌اند. هر چه بیشتر مطلب به اشتراک بگذارید، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرید، آنچه اهمیت ندارد ابتکار و نوآوری است.

بچه‌زرنگ‌های شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی به تجارتی پرسود تبدیل شده است. درست مثل SEO  و SEM، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی هم به کلاه گذاشتن سر سیستم تبدیل شده است. در حالی که گوگل سعی می‌کند با بچه‌زرنگ‌های SEO مقابله کند، فیسبوک از حرکت‌هایی که کیفیت محتوا را در کل به شدت پایین می‌آورند، استقبال می‌کند.

سیستم تبلیغات فیسبوک پتانسیل تولید اسپم بر مبنای لایک‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. طبق این سیستم با هر لایک، مطلبی که بابت آن پولی پرداخت شده نه تنها برای کسی که آن را لایک کرده، بلکه برای دوستان آن فرد هم قابل مشاهده است.

ناگزیر این روند به آنجا منتهی می‌شود که کمپانی عریض و طویلی شبانه‌روز برای تولید محتوایی کم‌ارزش کار می‌کند تا با برانگیختن احساسات کاربران ساده لوح لایک‌های بیشتری جمع کند.

راهی برای درست کردن آن نیست، همه چیز تمام شده

مشکل آنجاست که این اشتباهات نه تصادفی، بلکه جزئی از ساختار و ویژگی‌های فیسبوک هستند.

فیسبوکِ ایده‌آل، باید چیزی مانند فهرستی از افراد مختلف و دوستان و نزدیکان‌شان می‌بود. و کاربران می‌توانستند برای هم پیغام بفرستند و عکس‌ها و نوشته‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

در انتها، می‌توان از این آزمایش گسترده‌ی اجتماعی درس‌های زیادی گرفت. سرگرمی‌ها و علایق دوستان و تصمیمات لحظه‌ای آن‌ها، مانند یک لایک، نباید بتواند آنچه را کاربران دوست دارند بخوانند، کنترل کند. هم‌خوان کردن بی‌فکرانه و بی‌رویه ایده‌ی خوبی نیست. شبکه‌های اجتماعی بزرگ بهترین راه برای دسترسی به اطلاعات نیستند. شاید بهتر باشد به گروه‌های کوچک‌تر برگردیم، جایی که مردم در متوسط‌های بی‌مایه‌ی  شبکه‌های بزرگ گم نشده‌اند.

این تازه شروع راه است.

منبع: مدیوم

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه