724بازدید 0دیدگاه‌ها

آیا توییتر باید از فیسبوک تقلید کند؟

نویسنده:‏درشهریور ۲۸, ۱۳۹۳
 

مدیر کل امور مالی توییتر هفته‌ی پیش گفته بود چه کاربران خوششان بیاید یا نه، فیدی فیلتر شده به شیوه‌ی فیسبوک برای توییتر در راه است. این خبر خشم بی‌سابقه‌ی کاربران توییتر را برانگیخته بود به طوری که برای اولین بار همه در توییتر هم‌صدا بودند.

خوشبختانه به نظر می‌رسد واقعا قرار نیست این اتفاق بیافتد، حداقل نه به این زودی‌ها.

گله و شکایت کاربران کاملا قابل درک است ولی شاید یک جا باشد که توییتر بتواند برای نوآوری الگوریتمی از آن استفاده کند. منظورم همان تب فراموش شده‌ی Discoverاست که مثل جوجه اردک زشت هیچ کاربری به آن توجه نشان نداده و فقط ممکن است تصادفی روی آن کلیک کرده باشد.

شاید اشتباه کرده باشم، شاید نیمی از کاربران تمام وقت به Discover چسبیده بودند، فقط توییتر جواب این سوال را می‌داند، اما حس می‌کنم این طور نیست. تا امروز Discover اشتباه ناشی از سوء مدیریت توییتر بوده است.

[symple_box color=”blue” text_align=”right” width=”” float=”none”]این نوشته را هم بخوانید: هنر آهسته رشد کردن: شباهت توییتر و برکینگ بد در چیست؟[/symple_box]

نمی‌خواهم ناعادلانه قضاوت کنم چون خودم یکی از بزرگ‌ترین هواداران توییتر هستم اما بنظر می‌رسد در طول سال گذشته مدیران توییتر دائما نیم‌نگاهی حسرت‌آمیز به فیسبوک و تعامل کاربری سرسام‌آور و درآمد حاصل از آگهی‌های آن داشته‌اند. آنچه مدیران توییتر باید به آن توجه کنند این است که هر چه بیشتر تلاش کنند شبیه فیسبوک شوند، بیشتر جایگاه خود را نزد مخاطبان از دست می‌دهند و بیشتر احتمال دارد اعتبارشان را در دراز مدت فدای به دست آوردن موفقیتی موقت کنند. هر چه باشد هیچ کس نیازی به فیسبوک دوم ندارد.

توییتر می‌تواند با استفاده از فیلتر الگوریتمی و اولویت‌بندی دست به خلاقیت بزند بدون آنکه فیدهای اصلی کاربران را دست کاری کند. این همان چیزی است که تب Discover می‌بایست انجام می‌داد، در حالی که فعلا به هیچ دردی نمی‌خورد و چندان مورد توجه کاربران نیست. این تب در فیسبوک وجود ندارد و حتی اگر هم داشت کاری از آن بر نمی‌آمد. در توییتر اما موقعیتی است که هیچ کس تا حالا توجهی به آن نداشته و آن را کشف نکرده است. همین مطلب به آن جذابیت می‌دهد: منطقه‌ای فراموش شده، نقطه‌ای ناشناخته روی نقشه که هر روز صدها میلیون نفر بی‌تفاوت از کنارش عبور می‌کنند. با کمی خلاقیت می‌توان تغییری چشمگیر در این فضا به وجود آورد، چیزی بسیار متفاوت با فیسبوک.

بله، درست است که اول بار فیسبوک فید توییتر را تقلید کرد. اما این مسئله مربوط به سال‌ها پیش است. گذشته‌ها گذشته و تاکید کردن بر موفقیت‌های سال‌های قبل کمکی به حل مشکلاتی که حالا با آن مواجه هستیم نمی‌کند.

فرض کنید موفق شوند و مثلا راهی پیدا کنند بهترین توییت‌های فیدهایی که فالو می‌کنید و به هر دلیل ندیده‌اید یا مهم‌ترین توییت‌های فیدهای جالبی که نمی‌شناسید و فالو نمی‌کنید به شکلی در اختیارتان قرار می‌گرفت.

تصور کنید هر از چند گاهی توییتی در تایم لاین کاربران ظاهر شود و توجه آنها را به مطلب جالبی در Discover جلب کند. به مراتب بیشتر احتمال دارد کاربران توییتر  از چنین چیزی استقبال کنند و به تب Discover بیشتر سر بزنند تا اینکه تمام فیدشان را دستکاری و فیلتر کنند.

Discover می‌تواند برای توییتر تبدیل به همان چیزی شود که توییتر برای مخاطبان خاص خود در مقایسه با فیسبوک است. عجیب و غیر معمول، چیزی که درک آن نیاز به سلیقه‌ای دارد که به مرور شکل گرفته و ابتدا سر درآوردن از آن سخت است، ولی وقتی یاد گرفتی نمی‌توانی از آن دل بکنی.

در حال حاضر Discover کم و بیش به هیچ دردی نمی‌خورد. گرچه وقتی صحبت از صدها میلیون کاربرد در میان است، شاید این تب بتواند به برگ برنده‌ی توییتر در مقابل فیسبوک تبدیل شود. فقط به این شرط که مدیران توییتر به خواسته‌ها و علایق کاربران شان توجه کنند، نه اینکه آنها را وادار کنند به تغییری ناخواسته تن دهند.

منبع: [symple_button color=”red” url=”http://techcrunch.com/2014/09/13/twitters-huge-mistake/?ncid=fb&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=fb&utm_content=FaceBook” title=”” target=”blank” border_radius=”2px”]تک‌کرانچ[/symple_button]

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه