1527بازدید 1دیدگاه

برای صفحه‌ی فیسبوک‌مان لایک بخریم یا نه؟

نویسنده:‏درشهریور ۲۷, ۱۳۹۳
 

جریان: یکی از معرفی کسب و کارهای نوپا در فضای مجازی، ایجاد صفحه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و تولید مطلب برای این صفحات است. با استفاده از چنین صفحه‌ای می‌شود با مخاطبان به شکل مستقیم ارتباط برقرار کرد و به تبلیغ و معرفی محصول یا سرویس شرکت کوچک یا بزرگ خود پرداخت. معمولا کسانی که تازه صفحه‌ای در فیسبوک راه می‌اندازند نگران تعداد لایک‌های صفحه‌ی خودشان هستند و می‌خواهند هر طور شده تعداد لایک‌ها را بالاتر ببرند و یکی از این راه‌ها خریدن لایک است. اما آیا خریدن لایک و بالاتر بردن شمار مخاطبان راه خوبی برای معرفی کسب و کار است؟ این موضوعی است که یادداشت زیر به آن پرداخته است.

 

پیش از خریدن لایک در شبکه‌های اجتماعی، چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم؟

هر چند وقت یک بار مشتریانی به تورم می‌خورند که می‌خواهند در فیسبوک برایشان لایک بخرم. واکنش من به این موضوع حساس تقریبا واکنشی غیر ارادی (و گاهی بسیار شدید) است: نه!

من به عنوان مشاور امور مربوط به شبکه‌های اجتماعی که تمرکزش بر اهمیت آزمون و اعتبار است، می‌گویم هرگز برای «اعداد توخالی» تلاش نکنید. اعداد توخالی غیر واقعی هستند و نمی‌شود روی آنها حساب کرد. همچنین این اعداد به هیچ وجه نماینده‌ی توانایی یک مجموعه، روابط و حضور آنلاین آن نیست.

مجموع لایک‌ها و دنبال‌کنندگان شما مولفه‌ای دقیق و قابل اعتماد برای مشخص کردن کیفیت خوب فعالیت آنلاین‌تان نیست. مساله این است که تعامل آنلاین‌ با مخاطبان ادامه‌دار باشد. اینجاست که مساله‌ی خریدن یا نخریدن لایک در فیسبوک مطرح می‌شود.

 

آیا باید در فیسبوک لایک بخرید؟

صفحه‌های فیسبوکی که پولی خرج تبلیغات نمی‌کنند، محتواشان تنها به 20 درصد مخاطبان می‌رسد. این عدد به خوبی همه چیز را نشان می‌دهد.

-هانا اسمولان

 

بله دقیقا همین‌طور است. حرف هانا را قبول ندارید؟ پس توضیح فیسبوک را بخوانید:

 

محتوای صفحه‌های فیسبوک حدوداً به 16 درصد مخاطبان می‌رسد. برای آن‌که مطمان شوید مخاطبان‌تان محتوای شما را می‌بینند، هزینه‌ای برای تبلیغ محتوای‌تان در نظر بگیرید تا پُست‌های شما برای لایک‌کننده‌های بیشتری نمایش داده شود.

-از توضیحات فیسبوک

 

الگوریتم فیسبوک هر چیزی را که منتشر می‌کنید، دسته‌بندی می‌کند و آن را بر اساس چند مولفه در نیوز فید مخاطبان نمایش می‌دهد. مهم‌ترین مولفه‌ها در ادامه می‌آید:

  • میزان محبوبیت مطالب گذشته
  • میزان محبوبیت مطلب در میان مخاطبانی که آن را دیده‌اند.
  • شما مطلبی را منتشر می‌کنید، فیسبوک آن را برای درصد کوچکی از مخاطبان می‌فرستد، اگر این مخاطبان واکنش نشان بدهند آنگاه فیسبوک این مطلب را برای مخاطبان بیشتر و دوستان آن‌ها هم می‌فرستد.
  • تا چه حد مطالب پیشین صفحه‌ی شما برای یک مخاطب خاص جذابیت داشته است.
  • نوع مطلب (متن، عکس، ویدئو، لینک) – آیا مطلب تازه‌ای که منتشر می‌کنید از همان نوعی است که پیش از این برای مخاطبان بیشترین جذابیت را داشته است؟
  • به روز بودن مطلبی که منتشر می‌کنید.

معنی این‌ها چیست؟

فیسبوک با توضیحات پیچیده و نامشخصش، توامان به ما باورانده است که تنها راه حل ما پول دادن و خریدن لایک است. با این حال مساله این است که بسیاری از لایک‌هایی که خریداری می‌شوند، از طرف طرفداران و علاقه‌مندان نیست و نمی‌شود روی آنها حساب کرد.

اکثر این لایک‌های قلابی از «مزرعه‌های لایک» می‌آیند و معمولا زمانی چنین لایک‌هایی افزایش می‌یابند که ما از طریق تبلیغات محتوای صفحه را به بیرون از مجموعه‌ی هواداران کنونی‌مان هدایت می‌کنیم. این مثالی است که نشان می‌دهد چرا «اعداد توخالی» نماینده‌ی خوبی برای محبوبیت صفحه‌ی ما نیستند. مهم نیست خطاب به 100 نفر حرف می‌زنید یا خطاب به 1000 نفر. اگر مخاطبان‌تان به شما گوش ندهند، اعداد هم اهمیتی نخواهند داشت.

خب، حالا که نمی‌خواهیم بیرون از مجموعه‌ی هواداران لایک بخریم، آیا می‌توانیم لایک‌هایی بخریم که رسیدن مطالب‌مان به مخاطبان بیشتری را تضمین کند؟ آیا راه دیگری هست که برای ما هزینه‌ای نداشته باشد؟ بله!

چه کار بکنیم؟

شما چند انتخاب دارید. اگر امکان این را دارید که برای تبلیغات پول بپردازید، مطمان‌ترین شیوه را در پیش بگیرید. دنبال‌کنندگان خودتان را هدف بگیرید. با این کار مطالب شما به گروه بیشتری از علاقمندان‌تان می‌رسد و در نتیجه تعامل بیشتری با مطالب‌تان به وجود خواهد آمد. اما اگر نمی‌توانید پولی صرف تبلیغات کنید، چند بار در روز مطلب منتشر کنید، چون مخاطبان شما همگی در یک زمان آنلاین نیستند. اگر این روش را در پیش بگیرید بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت. آمار مربوط به صفحه‌ی خود را زیر نظر داشته باشید. دقت کنید که مخاطبان‌تان چه چیزهایی را بیشتر دوست دارند. آنچه را که مخاطبان بیشتر دوست‌ دارند، بیشتر منتشر کنید تا محبوبیت و در نتیجه تعداد بازدیدکنندگان‌تان بالاتر برود.

اگر صفحه‌ی فیسبوک‌تان خوب جواب نمی‌دهد، وقت‌تان را تلف نکنید. از پلتفرم‌های دیگر استفاده کنید. پلتفرمی را پیدا کنید که برای شما بهتر کار می‌کند.

جسیکا ولدریج/ مشاور امور شبکه‌های اجتماعی

منبع: مدیوم

 

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه