1082بازدید 0دیدگاه‌ها

طراحی ناامیدکننده‌ی محصولات جدید اپل

نویسنده:‏درشهریور ۲۲, ۱۳۹۳
 

جریان: رونمایی از آیفون 6، آیفون 6 پلاس و ساعت اپل بسیاری از صاحب‌نظران دنیای فناوری‌های نو را راضی نکرد. ژورنالیست‌ها، وبلاگ‌نویسان و فَن‌بوی‌های اپل هر کدام به نحوی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. اما نظر یک طراح صنعتیِ حرفه‌ای چیست؟ کسی که خودش داخل گود نشسته و می‌داند طراحی گجت‌های جدید با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و شرکت‌های بزرگ چطور باید با این چالش‌ها مواجه شوند. در ادامه‌ی این مطلب یادداشت گادی امیت را درباره‌ی محصولات جدید اپل می‌خوانیم. گادی امیت مالک و طراح اصلی شرکت NewDealDesign  در کالیفرنیاست. این شرکت با غول‌های تکنولوژی دره‌ی سیلیکون همکاری می‌کند. او محصولات برجسته‌ای همچون دوربین لیترو را طراحی کرده است. طراحی گوشی ماژولار آرای گوگل نیز کار او بوده است.

 

طراحی ناامیدکننده‌ی محصولات جدید اپل

اپل، کمپانی پیشرو در طراحی موبایل و تبلت و لپ‌تاپ، به تازگی سه محصول بسیار خوب معرفی کرده است، محصولاتی که می‌بایست عالی می‌بودند.

محیط نرم‌افزاری محصولات اپل مانند همیشه نوآورانه و از نظر یکپارچگی و ارتباط با کاربر، بهتر از سایر رقیبان است. اما طراحی صنعتی محصولات این شرکت آن چیزی است که چند روز پیش در مراسم معرفی آیفون 6، آیفون 6 پلاس و ساعت اپل دیدیم. محور اصلی طراحی صنعتی اپل میراث استیو جابز است؛ همین است که سلطه‌ی برند اپل، خط و خطوط کلی بازاریابی‌اش و تاثیر آن بر تک تک ما را دیکته می‌کند.

و درست همینجا است که اپل کمی به بی‌راهه رفته است.

 

خانواده‌ی آیفون‌های اپل و طراحی آن‌ها

دو آیفون جدید اپل نگران‌کننده‌تر از ساعت هوشمندش هستند. این‌ها با مسائلی مواجه هستند که اپل پیش‌تر جواب بهتری به آن‌ها داد بود. دو نسخه‌ی آیفون 6، گوشی‌های بزرگی هستند که نسبت به آیفون‌های 5 و 4 طراحی نرم‌تری دارند. روند طراحی خانواده‌ی آیفون را در نظر بگیرید: طراحی اولین آیفون‌ها خطوطی نرم داشت، بعد این خطوط تیز شد و اکنون خطوط نرم دوباره برگشته‌اند. جریان چیست؟ این طراحی‌ها از چه اصلی پیروی می‌کنند؟

برندهای بزرگ به دنبال آن هستند که حسی از وجود یک مسیر مشخص و رو به جلو را در پیشرفت‌شان القا کنند. مثلا کمپانی‌های بزرگ اتومبیل‌سازی از مدل‌های نمایشی استفاده می‌کنند تا هماهنگی هدفمندِ پیشرفت فهرست محصولات‌شان را نشان بدهند. با این رفت و برگشت در طراحی آیفون‌ها، رفته رفته به نظر می‌رسد انتخاب‌های اپل تصادفی هستند.

با این همه، طراحی کوچک‌ترین مشکل آیفون‌های بزرگ است. وجود یک مساله‌ی اساسی در رابطه با کارآیی یک محصول، روی تجربه‌ی لحظه به لحظه‌ی کاربر از کار کردن با آن محصول تاثیر می‌گذارد. این مشکل چیزی نیست جز ناهماهنگی بین یک وسیله‌ی بددست و اندازه‌ی دست انسان. به همین ترتیب، «تناسب با جیب» مشکل شناخته‌ی شده‌ی گجت‌هایی با این اندازه بزرگ است. اپل در موقعیتی قرار گرفته بود که رابط کاربری را با گوشی‌های بزرگ‌تر متناسب کند. به همین منوال این شرکت در بهینه‌سازی فضای اطراف نمایشگر، طول، عرض و به حداقل رساندن ضخامت بی‌همتا بوده است. اما در مراسم اخیر هیچ کدام از این‌ها را ندیدیم. آیفون‌های 6 ساده هستند و ظاهرا رویکردی تکنیکی، و حتی تاکتیکی در طراحی را در پیش گرفته‌اند.

آیا اپل پشت سر دیگران حرکت می‌کند؟ یا این‌که نمی‌خواهد جلودار باشد؟ سامسونگ و ال‌جی به شدت تلاش می‌کنند تا با صفحه نمایش‌های خمیده تلفن‌هایی متناسب با نیازهای انسان طراحی کنند. شارپ نیز به تازگی تلفنی معرفی کرده است که صفحه نمایش آن حاشیه‌ای ندارد. چرا اپل چنین کاری نمی‌کند؟

 

ساعتی برای همه کس و هیچ کس

طراحی چیزی مانند ساعت اپل کار بسیار سختی است. ساعت اپل باید افراد زیادی با سلیقه‌های متفاوت را راضی کند، متناسب با مچ دست باشد و به نیازهای روزانه‌ی کاربرانش پاسخگو باشد. این ساعت همچنین بازاری را هدف گرفته که هنوز جوان است و فرهنگ استفاده از آن باید یکپارچه شود. این یعنی اگر یک ساعت هوشمند به درستی طراحی شود، موفقیت بزرگی در پیش خواهد داشت. بنابراین تقریبا امکان‌پذیر نیست که چنین مجموعه‌ی وسیعی از نیازها را بشود با یک طراحی خاص پوشش داد. با این حال اپل با انتخابی استراتژیک دست به آزمایش زده است.

ساعتی که اپل معرفی کرد ساعتی زیبا، خوش‌ساخت و بهینه در تعدادی رنگ محدود و شکل و شمایلی واحد است. پارادایم عملکرد تعاملی آن نیز اورجینال و جذاب است و رابط کاربری هیجان‌انگیزی دارد. علاوه بر این، ساعت مذکور در نگاه اول آشنا می‌نماید. اما اولین مشکل نیز در خود ساعت نهفته است: این ساعتِ مدِ روزِ زیبا و بسیار جذاب برای چه کسانی است؟

وقتی حرف مُد به میان می‌آید، مردم می‌خواهند شخصت خودشان را به روشنی بیان کنند. ساعت اپل جایی در نزدیکی جهان استایل اپلی و کیلومترها دورتر از مد لباس روز است. این ساعت احتمالا برای عده‌ای از مردها زیادی زنانه و برای عده‌ای از زن‌ها زیادی مردانه به نظر می‌رسد.

ساعت اپل با طراحی مستطیلی‌اش، به جای طراحی گرد کلاسیک ساعت‌ها، دقیقا یک ساعت نیست. این محصول میکرو ترمینالی است که به مچ دست بسته می‌شود. در عین حال ترمینال دیگری هست که داخل جیب قرار می‌گیرد. پس تقسیم کار بین گوشی و ساعت «هوشمند» دقیقا چگونه است؟ اپل می‌توانست با حل کردن این مساله راه خودش را از ساعت‌های هوشمند اندرویدی و محصولی منحصر به فرد معرفی کند. اپل این کار را نکرد و اسیر وابستگی مبهم گوشی و ساعت شد.

به گمان من کسی تصمیم گرفته است تا جواب به این مساله را به عهده‌ی خود مردم بگذارد. پس چرا اپل ما را با یک شعبده‌بازی دیجیتال هیجان‌زده نکرد؟ ایده‌هایی مثل صفحه نمایش خمیده، نمایشگری که در مچ دست بسته می‌شود، کنترل از طریق اشاره‌های لمسی و غیره سرتاسر بلاگ‌ستان تکنولوژی را فرا گرفته است.

به هر حال و با وجود همه‌ی این انتظارات، اپل ساعت شُسته و رُفته‌ای را معرفی کرد. ساعت هوشمندی در میان ساعت‌های هوشمند دیگر چیزی نبود که بسیاری امیدوار به دیدنش بودند. گرچه این دو آیفون و ساعت اپل بهتر از رقبا هستند، اما این سه محصول دیر وارد میدان شده‌اند. چند سال است که گوشی‌های بزرگ بر بازار گوشی‌های هوشمند غلبه کرده‌اند و ساعت‌های هوشمند هم داغ‌ترین بحث در حوزه‌ی ابزارهای پوشیدنی بوده‌اند. با اینکه هر کدام از محصولات جدید اپل طراحی بسیار دقیق دارند و انرژی و توجه زیادی صرف جزئیات آن‌ها شده، ولی هیچ کدام‌شان منحصر به فرد یا پیشگام نیستند و رویکرد برجسته‌ای در طراحی را هم نمایندگی نمی‌کنند.

آلکس واشبورن – وایرد

نخستین دیدگاه را شما بنویسید!‏
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه