2035بازدید 1دیدگاه

هنر آهسته رشد کردن – شباهت توییتر و برکینگ بد در چیست؟

نویسنده:‏درشهریور ۱۲, ۱۳۹۳
 

جریان: پرداختن به ایده‌های نو یکی از علاقه‌مندی‌های جریان است و مطلبی که در ادامه می‌آید ایده‌ای است درباره‌ی ایده‌های نو. این مطلب را نویسنده‌ای به نام ترنس بردن در مدیوم منتشر کرده است و در آن توضیح می‌دهد که شباهت توییتر و برکینگ بد در حوصله به خرج دادن و استفاده‌ی خلاقانه‌شان از بازخورد مخاطبان و البته نترسیدن از قدم گذاشتن در راهی جدید بوده است. چیزی که نویسنده آن را «هنر آهسته پیشرفت کردن» می‌نامد.

 

هنر آهسته رشد کردن

توییتر و برکینگ بد چه اشتراکی دارند؟ هیچ کدام از این دو نمی‌توانست تنها با تکیه به خودش موفق شود.

وبلاگی محدود به 140 کاراکتر؟

معلم دبیرستانی که سرطان گرفته و تصمیم می‌گیرد شیشه تولید کند؟

 

 

 

خالقان توییتر و برکینگ بد که با غرابت خاص خودشان آغاز کرده بودند، اجازه دادند گذر زمان و بازخورد مخاطبان راه را به آن‌ها نشان بدهد. آن‌ها با مقاومت در برابر قراردادهای معمول، استانداردها را بالاتر بردند. وینس گیلیگان، خالق برکینگ بد، در مورد پیدا کردن استودیویی که حاضر باشد این سریال را بسازد گفته است: «اصلاً نگران این نبودم که همه‌ی استودیوهای شهر طرح مرا رد کنند. آنچه مرا به جلو هل می‌داد، افسون شخصیت اصلی کار، یعنی والتر وایت، بود.»

والتر وایت - برکینگ بد - جریان

توییتر نیز مدت‌ها طول کشید تا پایه‌گذاران آن بفهمند توییتر واقعاً چیست. او ویلیامز، یکی از پایه‌گذاران این سایت، گفته است: «اول معلوم نبود توییتر قرار است چه چیزی باشد. عده‌ای می‌گفتند شبکه‌ی اجتماعی است. عده‌ای دیگر می‌گفتند میکروبلاگ است. ولی تعریف کردن آن کار سختی بود، چون قرار نبود توییر جایگزین چیز دیگری بشود. در چنین وضعیتی، وقتی در گذر زمان متوجه چیزی می‌شوید، انگار در مسیر اکتشاف ناشناخته‌ای قدم گذاشته‌اید.»

این نوشته را هم بخوانید: آیا توییتر باید از فیسبوک تقلید کند؟

توییتر نشان می‌دهد حتی با وجود سریع‌تر شدن همه چیز و گسترش روزافزون تکنولوژی، گذر زمان نقشی کلیدی در جلب کردن توجه دیگران دارد. من دو نمونه را بسیار دوست دارم، چون این‌ها نشان می‌دهند چگونه داشتن درک بالا و کشف ناشناخته‌ها می‌تواند استراتژی و آنالیز شما را هدایت کند. شما به مقدار مشخصی از هر کدام این‌ها نیاز دارید، اما آنچه که مرا نسبت به رشد سریع تحلیل داده‌ها نگران می‌کند، این است که تنها به تعداد کلیک و دفعاتِ دیده شدن صفحه دقت می‌کنیم و هیجان کشف چیزی تازه را از دست می‌دهیم.

ارین مک‌فرسون، مدیر ارشد بخش خلاقیت استودیوی میکر که به تازگی به مالکیت شرکت دیزنی در آمده، چالش‌های خلاقان مدرن را ماهرانه عنوان کرده است:

آنچه شاهدش هستیم تغییری است که تکنولوژی ایجادش کرده است. یعنی تغییر داستان‌گویی یک‌طرفه به نوع دیگری از داستان‌گویی که در آن خالق اثر و مخاطبان با یکدیگر گفت‌وگو برقرار می‌کنند. داستان در طول زمان ساخته می‌شود و بسیار سیّال‌تر است.

نظر مخاطبان بر شیوه‌ی کسب و کار هالیوود تاثیر می‌گذارد، اما این موضوع پدیده‌ی تازه‌ای نیست. مثلاً ساگردا فامیلیا را در نظر بگیرید. ساگردا فامیلیا یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری است که 132 سال از ساخته شدن آن می‌گذرد. آنتونیو گائودی معمار با دل و جرئتی بود که در خیالش آخر کار را می‌دید. اگر او تنها به عادت‌های مردم زمان خودش توجه می‌کرد، ایده‌ی او دیگر جذابیتی نمی‌داشت. گائودی آدم رویاپردازی بود که به نقش مستقیم جامعه در حفظ رویا و خیال تکیه کرد. مخارج این سازه در طی 132 سال بعدی فقط و فقط از محل کمک‌های خصوصی تامین شده است. خود گائودی گفته است:

ساگرادا فامیلیا را مردم ساخته‌اند و این بنا هم در مردم متجلّی شده است.

 

 

باسیلیکای ساگرادا فامیلیا در اسپانیا - جریان

باسیلیکای ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

گائودی به جای این‌که به ایده‌ای آزمایش‌شده و کارآمد پایبند بماند، قدم در سفری طولانی گذاشت تا چیزی را کشف کند که در برابر زمان مقاومت نماید. چون این بنا تعامل با مخاطبانش را لازم داشت.

این نمونه‌ها نشان می‌دهند درک خلاقانه بیش‌تر به توجّه به بازخوردهای مخاطبان و مطابقت یافتن با ذائقه‌ی آن‌هاست تا عقب‌نشستن و محافظه‌کاری. گیلیگان وقتی که درباره‌ی موفقیت برکینگ بد حرف می‌زد، بینشی تاثیرگذار داشت:

در فصل اول برکینگ بد فرصت انجام پرداختن به برخی مسائل را نداشتم. اگر به آنها می‌پرداختم در گوشه‌های نه چندان دوست‌داشتنی طرح سریال گیر می‌افتادم. فلسفه‌ی من این است که حداقل ممکن را به مخاطب بدهم… اما باید جزئیات را هرچه آهسته‌تر پرداخت کرد و همزمان تلاش کرد تا همه چیز جذاب بماند.

ویلیامز اضافه می‌کند:

توییتر در آغاز در مسیر درستی قدم نگذاشته بود. البته چیزهای زیادی هستند که از ابتدا درست شروع نمی‌کنند. این چیزها کار زیادی می‌برند و به دنبال خیال و رویایی هستند که شما را به سوی ماهیت واقعی چیزی هدایت می‌کنند.

با این‌که در جهانی سرشار از فشار کاربران و سرمایه‌گذاران زندگی می‌کنیم، من معتقدم گائودی باید خوشحال باشد که سال‌ها بعد آفرینندگان تکنیکِ رشد آهسته‌ی او را به کار می‌برند. جمله‌ی مشهور او درباره‌ی پیشرفت کُند باسیلیکایش این بود که «مشتریان من عجله ندارند». با این حال در دوره و زمانه‌ی ما واقعیت این است که مشتریان عجله دارند.1-Ff2XL-fufPEjBw-EMJhUaA

طرفِ خوب داستان هم اینجاست که اکنون می‌توانیم به اطلاعات زیادی درباره‌ی کاربران‌مان دسترسی داشته باشیم و این اطلاعات را تحلیل کنیم. یک آفریننده‌ی «کُند» بودن به معنای این است که کاری را در بلندمدت رهبری کنیم تا این‌که یک قهرمان زودگذر باشیم. اگر برای تولید کردن چشم‌مان تنها به اعداد و ارقام باشد، کارمان به تولید ویدئوهایی درباره‌ی گربه‌ها خواهد کشید تا آفریدن چیزی مانند برکینگ بد. استودیوهایی مانند میکر و نت‌فلیکس هنر استفاده از آمار و ارقام در مسیر رشد آهسته و همگراییِ ایده‌پردازی و استفاده از اطلاعات را نشان‌مان می‌دهند.

ترنس جی‌. بردن

منبع: مدیوم

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه