1187بازدید 1دیدگاه

آماده‌باش برای حمله‌ی ساعت‌های هوشمند

نویسنده:‏درشهریور ۱۰, ۱۳۹۳
 

جریان: معرفی و رونمایی ساعت‌های هوشمند رشدی قارچ‌گونه پیدا کرده‌ است و سایت‌های خبری آی‌تی هم از خبرهای مربوط به ساعت‌های هوشمند هیجان‌زده‌اند. جست‌وجوی عبارت «ساعت هوشمند» در گوگل بیش از سیزده میلیون نتیجه می‌دهد. چند روز پیش سامسونگ گلکسی گیر اس، پنجمین ساعت هوشمند این شرکت در یک سال گذشته، را معرفی کرد. ال‌جی هم ساعت هوشمند LG G Watch R با صفحه نمایش گرد را بیرون داد. موتورولا پیش‌تر دست به کار شده بود و با موتو 360 نشان داده بود که احتمالاً ساعت‌هایی با صفحه نمایش گِرد برای عده‌ی بسیار جذاب خواهد بود. اپل هم بیکار ننشسته و احتمال می‌رود در مهر ماه آی‌واچ را رونمایی کند. به کجا چنین شتابان؟ آیا ماجرا واقعاً این قدر جدی است؟ یا غول‌های فناوری با خرج پول زیاد مشغولِ مهم جلوه دادن موضوع هستند و بعد که گرد و خاک‌ها خوابید، دنبال کار خودشان خواهند رفت؟ در ادامه یادداشتی از مت برنز، یکی از نویسندگان سایت تک‌کرانچ را در همین زمینه می‌خوانیم.

 

آماده‌باش برای حمله‌ی ساعت‌های هوشمند

تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی سرگیجه گرفته‌اند و نمی‌توانند جلوی خودشان را بگیرند. آن‌ها اسباب‌بازی جدیدی پیدا کرده‌اند. یک گجت جدید. ویجت دیگری برای آن‌که به شما بفروشندش. پس از سال‌ها تولید و فروش لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و تبلت، اکنون ال‌جی، موتورولا و تولید‌کنندگان دیگر سرانجام فرصتی پیدا کرده‌اند که چیزی تازه تولید کنند: ساعت هوشمند. اوضاع آشفته‌ای در پیش است.
ساعت‌های هوشمند با سرعت و قدرتی زیاد از راه خواهند رسید. شرکت‌ها با سرعتی بسیار زیاد مشخصات محصول جدیدشان را بیرون می‌فرستند و فروشنده‌ها بازخوردهای مصرف‌کنندگان را دریافت می‌کنند. غول‌های فناوری پول و ذخایر لازم برای انجام چنین کاری را دارند، اما استارت‌آپ‌هایی مانند پبل، تنها یک بار فرصت دارند که به موفقیت برسند.
سامسونگ اولین غولی بود که با گلکسی گیر ظاهر شد. این ساعت هوشمند سامسونگ سپتامبر گذشته معرفی شد و این شرکت به سرعت سه مدل دیگر را در ماه آوریل معرفی کرد. یکی دیگر را هم سه ماه بعد به میدان فرستاد. هم‌اکنون هم چند روز بیش‌تر از معرفی ساعت هوشمند گلکسی گیر اس نمی‌گذرد.
ال‌جی هم پرونده‌ی ساعت‌های هوشمند را پیگیری می‌کند و همین تازگی‌ها دومین ساعت هوشمند خود در سال 2014، یعنی ال‌جی جی واچ آر، را معرفی کرده است. به نظر می‌رسد این شرکت بازخورد مشتریان را شنیده و به این نتیجه رسیده که ساعت هوشمندی که طراحی گِرد داشته باشد، نظر مصرف‌کننده‌ها را بیش‌تر جلب می‌کند. زمانی که موتورولا و ال‌جی هر دو با هم مشغول همکاری با گوگل بودند که ابزارهای پوشیدنی اندرویدی را معرفی کند، موتورولا دوربین را از ال‌جی دزدید. ساعت هوشمند ال‌جی جی واچ، ظاهری مربعی داشت و موتورولا 360 دایره‌ای بود. تقریباً توجّه همه به ال‌سی‌دیِ گرد و دوست داشتنی موتورولا 360 جلب شد و ال‌جی ناگزیر به فکر جبران افتاد. از سال 2009 به این طرف که شرکت‌های تولیدکننده، دیوانه‌ی طراحی و تولید نِت‌بوک شده بودند، چنین رقابت داغی را ندیده بودیم.
بازار ساعت‌های هوشمند یادآور نخستین سال‌های روی کار آمدن گوشی‌های تلفن همراه است. زمانی که تولیدکنندگان گوشی هر سه ماه یک بار مدل‌های جدیدی را معرفی و روانه‌ی بازار می‌کردند. آن زمان نوکیا پیشتاز بود و دائماً مدل‌‌های مختلفی از انواع گوشی، از گوشی‌های بسیار معمولی تا مدل‌هایی ابزورد، بیرون می‌داد و تولیدکنندگان دیگر مانند سونی ‌اریکسون، طراحی گوشی‌هایی با صفحه نمایش لمسی و ساخت گوشی‌های بسیار کوچک را تجربه می‌کردند. RAZR فوق باریک موتورولا و SE P900 سونی اریکسون دستاورد آن رقابت‌ها بودند.
استارت آپ‌ها مانند غول‌های تکنولوژی جیب‌هایی پُر از پول ندارند. کوچک‌ترین چیزی که استارت آپ‌ها تولید می‌کنند، باید دقیق و حساب‌شده باشد. استارت آپ‌ها در زمین رقابت‌های سخت‌افزاری، معمولاً بازنده‌اند. چون به قدری منابع مالی ندارند که بتوانند روی طراحی و تولید ال‌ای‌دی‌های گِرد، چیپ‌های ارتباطی اختصاصی یا چیزهای عجیب و غریب دیگر سرمایه‌گذاری کنند.
پبل را در نظر بگیرید. این استارت آپ بخت این را پیدا کرده است که در برابر غول‌ها خودی نشان بدهد و توجه علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان را به پلتفرم نسبتاً ساده‌ی خود جلب کند. پبل در مقایسه با آخرین ساعت‌های هوشمندی که رونمایی شده‌اند، شبیه نوکیا 3310 است که در کنار یک آیفون گذاشته شده باشد. با این حال انتخاب من همان ساعت هوشمند پبل است. چون پبل ثابت کرده که ساعت‌هایش با هزینه‌ای بسیار اندک، تجربه‌ی بسیار مناسبی از داشتن ساعت هوشمند به مشتری خواهد داد.
استارت‌آپ‌ها باید مانند پبل عمل کنند و به جای آن‌که بخواهند با سامسونگ یا ال‌جی به رقابت بپردازند، بهتر است از الگوی این استارت آپ پیروی نمایند. مهم تجربه‌ای است که یک گجت به کاربرش می‌دهد و پبل با اپ‌های بسیار زیاد، فوروم‌های کاربران و جامعه‌ای از تولیدکنندگان نرم‌افزار، در حال حاضر بهترین ساعت هوشمند است. افزون بر این، با این‌که ساعت‌های پبل صفحه‌ای گرد ندارند، اما همچنان بسیار زیبا هستند.

ساعت‌های هوشمند پبل

نمونه‌ای از ساعت‌های هوشمند پبل

امیدوارم پبل زیر یک خروار ساعت هوشمندی که تولید و پشتیبانی‌شان تمام شده، مدفون نشود.
در حال حاضر، غول‌های تولیدکننده‌ی لوازم الکترونیکی تازه واردِ بازی ساعت‌های هوشمند شده‌اند و به خوبی نمی‌دانند مصرف‌کننده‌ها چه نیازهایی دارند و چه می‌خواهند. البته خودِ کاربران هم هنوز نمی‌دانند از یک ساعت هوشمند باید چه انتظاراتی داشته باشند! و این شگردِ مورد علاقه‌ی اپل است. جانی آیو و تیمش اکنون با کاری مواجهند که به نظر می‌رسد انجام‌شدنی نیست. صنعت، کاربران و سرمایه‌گذاران از اپل انتظار دارند مشخص کند که ساعت هوشمند دقیقاً چه چیزی باید باشد. تا آن زمان سامسونگ، ال‌جی و دیگران دائماً مدل‌های جدیدی بیرون خواهند داد، اشتباه خواهند کرد و دوباره تلاش‌شان را دوباره از سر خواهند گرفت. نمی‌توانم بگویم کدام استراتژی بهترین است، اما می‌دانم به زودی با اوضاعی سرسام‌آور در بازار ساعت‌های هوشمند روبه‌رو خواهیم شد.

مت برنز
تک‌کرانچ

 

دیدگاه‌ها
 
نظر شما چیست؟ »

 

شما باید وارد شوید برای فرستادن یک دیدگاه